Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läkarintyget

Skrivet av Ny på området
till ansökan fick jag härom dagen. Blev lite besviken då jag läste det, det står inte så mycket i det egentligen. Min dotter har damp/adhd och autistiska drag och vi ska prova söka vårdbidrag. Kurator på habben har varit till stor hjälp med att skriva ansökan, men jag undrar hur stor vikt FK lägger på själva intyget? Ska inkludera de bägge mindre barnen, astma och div. allergier men de intygen har jag ej fått ännu.Vi har försökt vara jättetydliga i ansökan, men nu börjar jag oroa mig att de bara ska ögna intyget och avslå direkt. En läkare som aldrig träffat dottern skrev intyget och det rabblas bara fina ord på varandra och avslutas med en diagnos, trodde hon skulle skriva mer om hennes bekymmer osv, men kanske är intyget bara ett slags "bevis" på att diagnosen är sann/ok? Hur är det sedan, kommer någon hem och pratar eller hänger allt på papperet? Har de blivit restriktivare med VB nu eller? Många funderingar har man just nu. Blir det ens behandlat i rimlig tid? Har sökt avlösarservice men vet de som väntart över ett år. Här i kommunen var handläggaren sjukskriven, en vikarie anställdes sedan gick hon på hel studieledigt och ingen tog i ärendena. Nu är det dock anställt en person då många föräldrar börjat ringa till handläggarens chef(socchefen) och undra så kanske bör det lossna snart. Minsta tjejen(10mån) tycker att data är överskattat nöje och inget jag ska ägna mig åt, måste gå nu), men återkommer gärna.
Svar på tråden: Läkarintyget

Olika

Skrivet av  marib
en barnens skolläkare, som är bedömningsläkare på fk också.
Så är läkar intyget oftast bara nån rad medan papperen från föräldrarna är en hel bok.
Jag tycker det är ganska logiskt eftersom det enda de gör eg är att bekräfta samt påpeka svårigheterna. Vårat arbete är ju att hitta vägar att klara av det.
 

Tack för ditt

Skrivet av  Ny på området
svar, var ju lite så jag trodde. Vi får se vad FK säger.
 

Hejsan!

Skrivet av  no1wildcat
När vi skulle lämna in VB-ansökan så gav vi en kopia till läkaren som skulle skriva intyget.På det viset kunde han se var tyngden skulle läggas.
På vår FK så godkänns inte det man har med i ansökan om inte läkaren styrkt det.
Så är du inte nöjd med intyget,sänd kopia på VB-ansökan till läkaren!
Lycka till!
 

Vår läkare

Skrivet av  mamma S
skrev då väldigt konkret om det merjobb vi behövde göra, typ att vi ofta klär på sonen på morgonen, att vi måste skjutsa till skolan osv osv.

Nu vet jag ju inte hur det går. Vi lämnade in ansökan i maj, men har inte hört ett dugg än...
 

no1wildcat och mammaS!

Skrivet av  ny på området
Tack för era svar, bedöms intygen olika på Fk i landet. Jag får kolla med kuratorn på habben hur det funkar här i västerbotten, annars får jag väl ge läkaren en kopia på ansökan. fast jag tycker ju att ansökan och intyg borde komplettera varandra, som marib skrev så fastställer intyget det kliniska, diagnosen medan vi i ansökan specificerar hur detta påverkar oss och vad vi söker för. blev bara lite paff då jag trodde rutinerna såg lika ut över hela sverige. det enda som är lika är kanske långa handläggningstider.
trevlig helg! ursäkta att stor bokstav osv saknas, skriver med en hand dottern ligger och sover på den andra
 

Hej igen!

Skrivet av  no1wildcat
Har ingen aning om FK bedömmer olika i det avseendet över landet.Enlgt FK här då,så ska läkaren intyga de merkostnader och mertid vi har,vilket man kan tycka är lite konstigt då de inte känner barnen och vet hur de är-även om "basen" är densamma för alla-eller hur man ska uttrycka det *S*.
Men annars skulle man kunna "hitta" på vad som helst enligt FK-som om det behövs?!
Iaf så 1:a ggn vi ansökte fick vi avslag just pga att läkaren inte specificerat sig i intyget tillräckligt och enligt den läkaren skulle man inte behöva det då de har sina schabloner på FK,både anligt mertid/-kostnad och efter diagnos!Vet fler som råkat ut för detta även i andra kommuner.
Ha det bra och lycka till!
 

vårt intyg

Skrivet av  bullen71
var väl inte så där jätteutförligt skrivet, men han bekräftade däremot i texten att han håller med om det som vi skriver i ansökan (han fick ju en kopia att läsa).
Hälsningar Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv