Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska vi vara nöjda med 1/2 vb och utan merkostndel?

Skrivet av mamma S
Vi har en pojke på snart 13 år som har diagnoserna as och tourettes.

Vi fick nu förslag till beslut från f-kassan och då föreslår dom 1/2 vårdbidrag, vilket vi väl är nöjda med eftersom BUP sa att vår försäkringskassa oftast bara gav 1/4 till barn med asperger.

Men vi får ingen merkostnadsdel enligt förslaget och där undrar jag om det kan vara lönt att försöka mera.

Dom skriver i förslaget att vi kommer upp i 5 352 kr/år + kostnad för extra el, frimärken och telefon , men att det ändå inte når upp till beloppet 7 074 kr som verkar krävas.

T ex skriver dom i förslaget att vi inte ska få något för kostnaden att skjutsa till och från skolan varje dag. Det ska skolan stå för. Jag förstår resonemanget, men det funkar inte med buss, och jag tror inte att vi skulle få iväg honom i taxi heller.

Resor till div möten och andra kontakter med skolan skriver dom sker 3 gånger i månaden, vilket låter lite.
Eftersom han aldrig har någon kompis så tycker vi också att det kostar rätt mycket att hålla honom med sysselsättning, typ dataspel, videos osv, men det skriver F-kassan att det kan anses normalt.

Jag kom inte på särskilt mycket när jag skrev ansökan och det finns säkert mycket mera som jag inte tänkt på.

Det vi i alla fall har fått godkänt är:
*extra tvätt med 2 maskiner per vecka
*slitage o borttappade kläder 2000 kr
*medicin 1800 kr
*resor till möten, skolbesök 720 kr
(+ ej spec; telefon, porto, ökad elkostn öpga onormat duchande och badande i hett vatten, vi har fördubblad elräkning senaste året...)

Vad har vi glömt att ta upp? Tror ni det är värt att försöka igen eller ska vi vara nöjda?
Svar på tråden: Ska vi vara nöjda med 1/2 vb och utan merkostndel?

Skjuts..

Skrivet av  marib
jag har också hört det där men jag har inte fått mitt nya förslag ännu.
De sa till mig att det är skolans sak att se till att han kan ta sig till skolan (skollagen) MEN i ett tidigare läge så fick jag från skolan höra att det är mitt ansvar som förälder att se till att barnen _kommer_ till skolan annars kan det bli tal om vitesförläggande.
Så vad JAG tänker trycka lite extra på när jag talar med fk (alt överklagar) nästa gång är vilken lag som väger tyngst.
Förädrabalken (?osäker på namnet) el skollagen.
får du rätt där så kommer du lätt upp i merkostnader också.
 

Jag ska kanske

Skrivet av  mamma S
försöka en gång till, för det är som sagt resorna till skolan som är dyrast för oss. Det är inte jättelångt men ändå 3 mil att köra fram och tillbaka varje dag.
 

vi har mer för vår dotter

Skrivet av  bullen71
och hon har diagnoserna TS+ trotssyndrom + drag av ADHD,,,,hon är 11 år. Vi har 3/4-dels vb och 18% i merkostnader,,,,,,jag har släktingar som har fullt vb och 53% i merkostnader för att barn med "bara" ADHD (och inte ens en extra svår sådan),,,,och vi har samma FK och samma handläggare, men den mamman är bättre på att tala för sig än jag.
Jag kan inte avgöra om ni ska vara nöjda eller inte, men jag ville bara berätta vad vi har så att ni har något att jämföra med.
Lycka till.
Åsa.
 

tack för svar

Skrivet av  mamma S
Jag tror vi har svårt att få mer än 1/2 vårdbidrag för jag har hört att dom flesta med as får 1/4 vb av vår f-kassa.
Vad fick ni godkänt för merkostnader för er flicka?
 

oj

Skrivet av  bullen71
jag kommer inte ihåg allt (men jag kan kolla men inte idag), men jag vet att det var merkostnader för extra kläder, extra tvätt, bensinpengar vid läkarbesök, bensinpengar för skjuts till kontaktfamiljen, ersättningen för saker i hemmet som hon förstör eller har sönder.
Jag kan kolla mer exakt om du vill det. Säg bara till isåfall.
Hälsningar Åsa.
 

ja, gärna

Skrivet av  mamma S
om du kan ta dig tid. Det känns som att vi ligger så nära gränsen så det kunde vara värt.
 

ok jag återkommer

Skrivet av  bullen71
ska kolla i pappren och sedan skriver jag igen.
Åsa.
 

strunta i merkostnaderna...

Skrivet av  Vildmärren
Ja, det kanske är väl kantigt uttryckt, men det är faktiskt så att de pengar man får som merkostnader inte är några extra pengar. Nej, det är en del av vårdbidraget (motsvarande merkostnaderna) som blir skattefritt. Så det är bara den ej inbetalda skatten du får extra. Dessutom tror jag att merkostnadsdelen inte är pensionsgrundande, som den andra delen (merarbete) är.

Jag tycker därför att du skall lägga krutet på att få upp vb en nivå. Jag har 3/4 för min Vildhäst (10 år) med högfungerande autism, adhd, ep.
 

Merkostnader

Skrivet av  
kan man få utöver helt VB.
 

helt VB

Skrivet av  Vildmärren
ja, då kan man få merkostnader utöver merarbetet. Det har du helt rätt i. Men det gäller bara om man har 1/1 (helt) VB, så som jag minns det. Har man lägre nivåer så tas det från merarbetesdelen.
 

Artiklar från Familjeliv