Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kämpa på med vårdbidrag och allergi!!!

Skrivet av Linda med sin lilla Fanny
Jag fick klart för ett par månader sedan att jag får 1/4 vårdbidrag för min flicka på 2 år som har div. allergier (bla. mjölk o ägg) och eksem. Men det har varit mycket jobb på vägen...
Det var nobben direkt från försäkringskassan efter min första ansökan och jag fick ingen hjälp från dem om vad de behövde för att "tro på min historia". Det var inte deras jobb sa dem. På deras hemsida står dock citat "försäkringskassans roll är att administrera och se till att du får de bidrag och ersättningar du har rätt till". I min första ansökan hade jag noggrant redovisat för hur mycket mertid min dotters handikapp medförde. Men det räckte inte. De strök t.ex. information om krämåtgång och försäkringsläkaren skrev bara att visst kräver hennes handikapp extra vård jämfört med barn i andra åldrar, men inte i den omfattning som krävs för att få vårdbidrag. Trots att jag hade redovisat klart över 10 timmar i veckan! De kunde inte ens specificera VAD det var som inte kunde räknas in som extra! Det kändes som ett hån mot mig som skattebetalare och som ett hån mot min dotters handikapp! Visst förstod jag att det inte skulle bli lätt att få VB för allergi o eksem eftersom det inte har varit uppe i rätten men de kunde väl åtminstone motivera sig bättre. Detta gav mig bara ännu mer kraft att bestrida förhandsbeskedet INNAN nämnden skulle besluta. Mötet med nämnden blev uppskjutet och jag fick tid på mig att samla ihop fler "bevis". När jag var klar hade jag fått ihop en redovisning med bilagor på c:a 30 sidor (vällingrecept, utdrag på försäkringskassans skyldighet att hjälpa mig, information om allergi och eksem, info om rek. krämåtgång, ALLT!). Det hade dessutom tillkommit saker sedan jag skickade in ansökan (info dagis osv.) så nu låg jag nästa på 15 tim/v. I sista sekund lyckades också handläggaren klämma ur sig att läkarintyget från min läkare var det viktiga och att hon måste specificera min tid! Varför ska jag då fylla i en ansökan undrade jag och det undrade min läkare med, som vänligt skrev ett nytt intyg där hon förklarade att hon inte kan styrka min tidsåtgång när det gäller matinköp och matlagning utan bad dem att se på det jag har redovisat.....
Efter c:a 20 samtal (och ibland bråk med handläggaren som strök mina uppgifter på eget bevåg och utan några som helst grunder utom hans eget tycke) och den nya (tjocka)ansökan med det nya läkarintyget fick jag till sist ett nytt besked. 1/4 dels vårdbidrag.
Jag är nöjd. Pengarna behövs, speciellt nu när jag studerar, men det var inte det viktigaste faktiskt. Min dotters handikapp som jag vet många delar med henne blev accepterat som just ett handikapp och jag hoppas att fler med allergier och astma kämpar på!!! Det är viktigt, för det är när det börjar kosta staten mycket pengar som det kommer att satsas i att forska om astma och allergi som förhoppningsvis gör att man kan förebygga detta som bara breder ut sig och som ÄR ETT STORT PROBLEM FÖR FÖRÄLDRAR OCH BARN. Att många har det gör inte handikappet mindre jobbigt att leva med. STÅ PÅ ER!!!!!
Svar på tråden: Kämpa på med vårdbidrag och allergi!!!

Oj...

Skrivet av  Matilda m.3
Hade jag ingen aning om...

Har en som med astma, mjölkallergi och eksem och om man räknar den extra tid det tar med smörjning, puffa (inhalera medicin), köra till olika butiker för att inte en och samma butik har rätt varor, informera dagis om vad han kan äta, baka det som inte finns att köpa osv så kommer man lätt upp i mååånga timmar.

Har du någon länk till var det står vad man har rätt till enligt FK?

GRATTIS till segern!
 

Det står inte så mycket

Skrivet av  Linda med sin lilla Fanny
på försäkringskassans hemsida. Det som står finns på länk:
http://www.fk.se/fakta/vardbidr/index.php?f&5&2
Det står tex inte att det krävs 10 timmar i veckan mertid (7 timmar om du också har merkostnader som överskrider ett lägsta belopp vilket är svårt vid enbart astma/allergi).
Några tips har jag:
Fixa ett bra LÄKARINTYG!!! Där ska all medicinsk behandlingstid stå dokumenterad!!! Smörjning, inhalation osv.
Kurator på sjukhus/landsting ska kunna hjälpa dig att fylla i ansökan.
Ta med allt! Tidsåtgång i mataffär (lusläsa innehållsförteckningar) att åka till olika affärer, apotek osv. Extra tid för matlagning, läkar och sjukhusbesök, vällingkokande, tvätt med specialtvättmedel, instruktioner till dagis/fröknar osv.
Ta i från tårna och räkna med att de kommer att stryka en del.
Slutligen nöj dig inte med bara ett nej, eller det har inte tidigare varit uppe i rätten! Bry dig inte heller om vad andra tycker om detta att ta emot bidrag, detta är något du har rätt till om du har ett handikappat barn som kräver mer än tio timmars merarbete i veckan! Jag brukar säga till de som ifrågasätter detta att tänk om du var hemma för vård av barn och ville ha ersättning för det och försäkringskassan sa: nej, ditt barn är inte tillräckligt sjukt för det har ingen feber! Ingen skulle godta det!!!!
 

Tack!

Skrivet av  Matilda m.3
Hur mycket pengar kommer du att få/månad?

Läste på FK att man får minst 2000 innan skatt, så det är ju ett litet tillskott!

Det verkar ju vara en hel del blankettjobb, så jag får se om jag orkar ta tag i det just nu. Men om inte annat så kan jag ju göra det senare.

Vet du vad som gäller om man har flera barn med samma problem? Får man lägga ihop tiden då?

Har en liten bebis på 5 mån som jag just nu också smörjer ett par ggr/dag, funderar på om hon också har allergi...

Så det blir ju liksom ett par 3 timmar i veckan smörjning bara på henne redan nu...
 

Det blir ett välbehövligt tillskott

Skrivet av  Linda med sin lilla Fanny.
på c:a 1700 kr efter skatt. Detta räknas dock som inkomst så om man har andra bidrag som är inkomstbeprövande så kan de påverkas. Saker som dagistaxa kan också påverkas.
Men OM du får vårdbidraget från försäkringskassan så har du även rätt till vårdersättning med ett liknande belopp/månad om du har en privat sjukförsäkring på ditt/dina barn.
Vårdbidraget betalas inte ut retroaktivt så ju tidigare du orkar göra ansökan desto mer hinner du få.
Vårdbidraget omprövas sedan varje år då du måste ansöka på nytt och vad jag förstår så kan då försäkringskassan helt plötsligt besluta om att du inte har rätt till bidraget längre även om omständigheterna inte har förändrats.
Du får räkna in tid för alla dina barn. Dock brukar de vara mer restriktiva mot extra tid till barn under 1 år då de anser att dessa barn ALLMÄNT behöver mycket tid som man får räkna med.
 

ang. försäkringsbolagen

Skrivet av  bullen71
Det där med att man får lika mycket per månad som man får från FK stämmer inte i vårt fall.
Vi får 3/4-dels vb med 18% merkostnader och det ger ca 4200 efter skatt/månad,,,,men från försäkringsbolaget får vi "bara" knappt 600 kr, och det är ersättning för merkostnader som är godkända av FK, men som ligger mellan den nivån vi får från FK och den summan som är godkänd + det hennes försäkring kostar per månad (det får vi alltså tillbaka så hennes försäkring är gratis).
Men jag tror att det där är olika från bolag till bolag.
Hälsningar Åsa.
 

Det är tydligen olika

Skrivet av  Linda med sin lilla Fanny, mjölkallergiker.
mellan olika bolag, vilket jag misstänkte när jag skrev. Vi har Trygg Hansa och där får man samma del som själva bidraget från försäkringskassan. Vi har inga merkostnader som vi får ta med så jag vet inte hur Trygg Hansa gör med det. Det var iallafall inga problem att få ersättningen från försäkringsbolaget (som det var från försäkringskassan).
 

vi har ju

Skrivet av  bullen71
skandia (tror jag,,,,vi har 2 olika bolag till våra barn nämligen).
Hälsningar Åsa.
 

Jag orkar inte kämpa...

Skrivet av  Tina
Jag önskar verkligen att jag orkade ta strid. Jag pluggar också och studielånet är den enda fasta inkomsten vi har:( Men vi har fått kämpa så mycket nu med sönernas allergi och astma och varje dag är det specialmat, brödbak, smöjning...etc...
Läkaren sa dessutom att visst kunde hon skriva ett intyg men att det inte skulle gå igenom.
Nästa år börjar lillen på förskola och jag har redan ont i magen när jag tänker på att vi måste kämpa för att han ska ha rätt till samma mat som de andra.
Inte nog med att barnet är "sjukt" det är ett evigt kämpande mot myndigheter hela tiden....
 

Jag förstår vad du menar

Skrivet av  Linda med sin lilla Fanny.
Jag skrev ansökan (det tog inte så himla lång tid) och tänkte också att jag orkar inte kämpa om den inte går igenom. Men sen vart jag så sur på svaret när de inte kunde motivera det. Det vart personligt och jag blev arg och ilska är en stor kraft!
Det var dumt det som läkaren sa, och det stämmer inte alltid. Sånt här har gått igenom förr och kommer att göra det igen. Hoppas att du orkar åtminstone göra en ansökan, du är värd bidraget och ni behöver det.
Ansökan är bara ett papper och journaler och intyg kan du ju få tag i lätt.
Pengar gör livet lite enklare att leva och man får liksom "lön för mödan" om du förstår vad jag menar.
Säg till om du behöver hjälp med något ang. vårdbidraget.
 

Artiklar från Familjeliv