Annons:
  Sök arkiverade trådar

Fotografera vatten

Monika
Jag har sett att många har fotograferat så fina vattenbilder. Vad har jag förstått så experimenterar man hemma i köket med skålar i olika färger och så fotar man. Jag skulle testa det första gången igår, men det som slog mig var: HUR GÖR MAN?

Måste man ha en stor färgad skål, som helst är helt plan i botten för att inte få med kanter och formerna på skålen? Droppar man vatten ner i skålen under tiden som man sekvensfotograferar? På makro? Helt manuellt eller något annat program?

Men så till mitt största bekymmer, vad använder man för att skapa de fina mönstren med vattendropparna i vattnet? Jag testade först att hälla vatten i skålen under tiden som jag fotograferade, men då blev det ju en stråle hela tiden och så blev det skum i vattnet. Okej, tänkte jag, jag måste nog skapa mindre droppar. Hmmm, det enda som slog mig då var flaskan med AD-droppar (olja visserligen, men det kanske blir coola effekter). Hur lätt var det då att droppa och pricka droppen med kameran och trycka av exakt när droppen landade. Typ inte alls... och sen så blev ju de dropparna så små att det knappt blev någon effekt.

Är det någon som har några tips, så emottages de tacksamt! Eller är det kanske "affärshemligheter"? ;-)
Ingen? Tråkigt... =( *IMT*    Monika
tycker oxå det är tråkigt..    Cecilia VA, USA
Jodå...    mie
Jättefina bilder!!!    Cecilia VA, USA
Tack snälla Mie!    Monika
Annons:

Faktabank

Artiklar och nyttig information

Vårt instagram-flöde

annons