Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kudd fråga!

Skrivet av Cissi med Julian 031020
Använder ni kuddar till era ett åringar? När "ska" man börja med det? Ibland verkar det som om Julian skulle sova bättre på kudde. När han sover hos oss flyttar han alltid upp sig på min kudde men jag vet inte om det har med kudden att göra eller om det är för att han ligger nära mig ;)
Svar på tråden: Kudd fråga!

Ingen kudde här

Skrivet av  Emma &Ida 6/11
storebror är 3.5 år nu och han har kudden men hm använda den? :) Jo han börjar väl så smått nu
han fick sin kudde då han var lite över två år och bytte säng till en växasäng innan dess hade han ingen kudde
och Ida samsover med oss hon har inte visat något att hon verkar vilja ha kudden
men alla våra goa barn är ju lite olika :)
 

Jonathan...

Skrivet av  Marie m Jonathan 031102
har en vanlig stor kudde, en riktig mjuk och go. Den riktigt han burrar ner huvudet i när han ska sova. Han sover oftast på mage med händerna under kudden, det ser så otroligt gott ut!!
Jag tycker att Julian ska få prova, det låter som att han hade gillat det i sin säng!
Lycka till!!
 

Nix

Skrivet av  Zandra
Aniara har inte kudde, men jag har höjt min sida av madrassen med en filt under (hon sover mest på min sida) så att det inte är helt platt.
 

Varför skulle man inte ha kudde?

Skrivet av  Illan
Det rådet försvann väl för många år sen, sedan bebisarna fick platta bakhuvuden. Vi har en låg bebiskudde till Pyret och har haft så sen dag 1. Självklart mycket bekvämare :)
 

svarar för vår del

Skrivet av  Emma &Ida 6/11
Mina barn har helt enkelt inte velat använda kudde :)
den har bara blivit ivägen
När Ida var riktigt liten bäbis hade hon en bäbiskudde i insatsen hon låg i då en sådan där mjuk som hon låg från axlarna och upp
Men nu är hon ett år och ja hon rör sig mer och kudden blir bara ivägen hon knuffar själv bort kudden om det ligger en i närheten.
Nu samsover hon med mig eller pappa i sängen det finns kudde om hon vill men hon knuffar bort den
store pojken som nu är 3.5 år han har just börjat använda kudde lite granna han fick en egen kudde då han var runt 2 år.. men han använde den inte alls :)
först nu som han sover på den ibland kramar han runt den bara iofs.
barn är olika man märker om de vill ha kudde eller ej ganska snabbt
men det är inget fel att inte ha kudde då det i många fall är helt onödigt till ettåringar *ler*
 

Självklart!

Skrivet av  Cissi med Felix99 & Melker03
Melker har haft det sen han föddes.
Nu har han en vanlig vuxenkudde..
 

Man

Skrivet av  Miko
"ska" ha det från födseln men det tycker inte Felix så han har ingen (jo, en för syns skull men han ligger nedanför den eller brevid *s*).

F är inte platt i bakhuvudet för det men det tror jag beror på att han aldrig sovit på rygg. Först låg han på sidan (svårt att amma annars) och sen när han valt själv så är det på sidan eller mage.
 

Alva använder en av våra,

Skrivet av  Catti, Emil 0204 & Alva 0310
När hon var riktigt liten låg hon på en av våra halvpösiga kuddar. Hon låg som en prinsessa och bara älskade den. Sen när hon började snurra runt lite tog jag bort den då jag inte var säker på att hon kunde vända sig tillbaka. Sen när hon blev storatjejen och hade kontroll på sina rörelsen fick den komma tillbaka. Hon somnar så gott på den, men under natten brukar hon åla runt i sängen och man vet aldrig vilken kroppsdel som ligger på kudden på morgonen. Men hon verkar nöjd,

Catti
 

Vi har ingen kudde

Skrivet av  Lotta
till våran propeller å andra sidan ligger han inte på nån stum skumgummimadrass utan på en relativt mjuk bäddmadrass.
 

tillägg

Skrivet av  Lotta
våra barn har utav någon anledning ratat kudde. Lägger vi dem på en kudde så har de inom en timme hasat bort från den. Stora killen började med kudde när han var 2,5 år ungefär.
 

Jovisst

Skrivet av  Lisa och Johan 031124
Johan har haft kudde hela tiden. En litenliten i vagggan och nu en mellanstorlek i spjälsängen. När jag lägger ner honom brukar ena armen åka under och han kramar om kudden. Ligger sedan precis som sin far. Ser jättelustigt ut. Men de gånger kudden försvinner från honom eller han från den verkar han inte sakna den.
 

Har haft kudde länge

Skrivet av  Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
De har haft kuddar nu i över ett år. Just nu har Sofia dessutom en lite större kudde så att hon kommer upp lite och har lättare att andas när hon är förkyld. De rör sig ganska mycket under natten, så det blir som det blir att ligga kvar på dem, men de verkar gilla sina kuddar ändå. :-)
 

ingen kudde här inte...

Skrivet av  Elin med Selma 23/10-03
Den tog vi bort så fort Selma kunde vända på sig.
Jag är så rädd att hon ska kvävas och så.
 

Artiklar från Familjeliv