Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om man varit torr...

Skrivet av Bonka
Min dotter som nu är 4 år och 4 månader gammal, slutade med blöjor när hon var 1 år och 8 månader gammal, sen var hon torr på natten när hon fyllde 2. Januari i år började hon kissa på sig, både dag och natt. Nu för tiden kan hon kissa på sig 5-8 ggr om dagen och på nätterna har vi blöja nu, annars får jag byta under henne varannan timme. Hon har haft 4 urinvägsinfektioner sen i juni, kan det ha något med saken att göra? Läkaren vi varit hos säger att "Det är ingen fara, växer säkert snart bort" Men hon har ju hållt på i nästan 1 år nu!!
Vad tycker ni, är det dags att söka hjälp någon annanstans än hos husläkaren?

Bonka
Svar på tråden: Om man varit torr...

Kanske en barnläkare

Skrivet av  Ullen61
Kanske skulle ni kontakta en barnläkare? Men i vissa fall kan man ju behöva en remiss just från husläkaren för att gå dit. Men ni kan alltid ringa till någon barnläkarmottagning och diskutera med dem. Eller t.o.m. en barnurolog-mottagning på något sjukhus. Jag tycker inte ni ska nöja er med husläkarens utlåtande, om hon varit torr så pass länge emellan, kissar på sig så ofta och haft många urinvägsinfektioner. Men jag är i högsta grad lekman.
 

Ja, verkligen!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Er husläkare verkar nonchalera problemet. En 4-åring som varit helt torr sen 2 börjar inte kissa på sig både dag och natt utan anledning. Man skiljer på primär och sekundär enures, där sekundär innebär att barnet varit torrt under en sammanhängande period av minst 6 månader och därefter börjat kissa i sängen igen. Tillsammans med dagliga kissandet kan det tyda på någon funktionsrubbning i blåsan, eller något annat som kan lösas.

Kräv en remiss för utredning!
 

Tack båda för svaren..

Skrivet av  Bonka
Ska ringa till barnläkarmottagningen själv och be att få en tid där. Kanske går snabbast så.

Tack

Bonka
 

Artiklar från Familjeliv