Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad är enbra dagmamma?

Skrivet av mysan med Flisan
Hej

Jag ska besöka vår blivande dagmamma på fredag och tänkte att jag ville vara bemannad med tankar och frågor. Ni som är dagmamma och har dagmamma , vad utmärker en bra dagmamma?

Tack på förhand
Svar på tråden: vad är enbra dagmamma?

magkänslan är nog viktigast

Skrivet av  Anonym för att inte avslöja inblandade
Jag har haft två dagmammor till sonen. Mitt första intryck när vi skulle börja inskolningen hos den första var att det var kaos och rörigt. Jag kände mig bedövad av alla konflikter runt mig. Sonen var det första barnet som skulle skolas in, det skull komma flera senare. De som stod för kaos och konflikter var hennes egna 4 barn. Jag tyckte att det var jobbigt att hon inte var konsekvent när det gällde tillsägningar. Har man sagt att barnen inte får krypa i grannens buskar så tycker jag att man måste genomdriva det om inte barnet självmant kommer ut.

Jag tyckte bra om den första dagmamman som person, skulle kunna tänka mig att umgås med henne på fritiden (vi är lika gamla). Hon blev gravid och blev sjukskriven tidigt, och då fick vi byta till en annan dagmamma. Hon kör med raka puckar. Har hon sagt att man inte får göra si eller så, så är det så det blir. Det uppskattar jag. Däremot har jag ingen önskan att umgås med henne privat. Jag uppskattar henne i sin yrkesroll.

Mitt råd är: Gå på magkänslan! Lukta, känn, lyssna och fundera på om du vill att ditt barn ska växa upp i denna miljö.
 

Lite tips

Skrivet av  Lisa
Kolla/fråga om barnsäkra kontakter, fastskruvade bokhyllor, klämskydd för dörrar, spisskydd etc.
 

kan nog inte klaga på det

Skrivet av  mysan med Flisan
eftersom vi själva inte har barnsäkrat huset speciellt mycket. Jag känner att det vore att kasta sten i ett glashus men tack för tipset.
 

Kan vara svårt den första gången...

Skrivet av  Maria
Men du kan ju själv se hur utemiljön ser ut. Staket, bilar, stor väg tex. Andra utemiljösaker att tänka på är hur lekmöjligheterna ser ut. Finns det gungor, sandlåda, leksaker, bra plats att springa av sej på osv. Inne kan det vara bra att se och veta hur platsen ser ut som ditt barn ska vistas på. Är barnen i ett speciellt rum, hur stort är det, hur ser eventuella sovmöjligheter ut tex. Vad gör de på dagarna? vad tycker de barnen om att göra som redan finns där? Sjunger de? Läser de mycket? Pysslar de? Umgås de någon dag i veckan med någon annan dagmamma? Brukar de gå eller åka någonstans, annan lekplats, kyrkis odyl? Om de åker bil, finns det bra kuddar och bilstolar till det? Hur ser dagmammans bil ut? Vad äter de om dagarna? Ta reda på hur det står till med sötsakerna, om de fikar ofta osv.Inte bra i såna fall.
Hur många dagbarn har hon där idag? Åldrar på dem och hur ofta de är där allihop.
Ja...det var väl lite du kan höra dig för om och kolla upp. Ha det bra!
 

tack så

Skrivet av  mysan med Flisan
mycket för alla råd och vad jag ska titta efter. Hon kännas grymt trygg på rösten och jag gillar henne verkligen. Därför hoppas jag på att även mitt första intryck av henne i verklighetem stämmer.
 

Lyhörd

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Att hon ser barnen och är lyhörd för hur de mår. Sedan vilka regler som finns hos henne kontra er spelar ingen större roll så länge som de är rimliga.
Att alla sitter kvar vid bordet kan ju vara en regel man kanske inte har hemma, men som kan finnas hos dagmamman.
 

Artiklar från Familjeliv