Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

digitalkamera-fråga

Skrivet av cia med felicia 0210 & linnea 0404
Får jag fråga vad ni har för digitalkamera och vad den kostade? Är ni nöjda med den ni har?

Jag ska nog önska mig en ny i födelsedagspresent nämligen. ;o)

Svar på tråden: digitalkamera-fråga

En annan Cia svarar...

Skrivet av  Cia med Elias, 2/5
Vi har en SONY DCS-W1 med 5.1 MP. Helt suverän! Älskar den! Lätt att använda, tar superbra bilder, är inte krånglig att ställa in olika funktioner på. När man tar med blixt tar det en liten stund innan den tar bilden vilket är en nackdel när man fotar barn... *S* men å andra sidan tar den här korte snabbare än många andra kameror.
Den kostade strax under 4000:- på ElGiganten. (många kronor...)
Grattis i förskott! *ler*
Kram
 

Tack för svaret!

Skrivet av  cia med felicia 0210 & linnea 0404
Er kamera låter ju bra, men blir ändå lite fundersam att du skriver att det tar en stund med blixt. Men den finns på min lista i alla fall. :)

Tack för grattiset i förskott, men det är drygt 2 månader kvar. ;o)
 

Vad d än ska få...

Skrivet av  Katarina m. Oliver 040327
kolla blocket.se och tradera!

Sambon är digital-kamera-jakt (fast system-kamera) och har hittat sprillans nya eller såna som bara är ett par månader gamla. Man kan spara många kronor på folk som ångrat sitt köp :)
 

Begagnade kameror

Skrivet av  cia med felicia 0210 & linnea 0404
har jag inte haft en tanke på, kanske värt att kika!?

Tack för tipset! :D
 

Gå in på pricerunner...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
och kolla digitalkameror, där köper du dem nya, får den leverad t dörren m dhl på bara någon dag, helt suveränt och till billigare priser än någon annanstans...

Vi har en Sony (cybershot) dsc-P93 på 5,2 megapixlar och den e super... Sony har grymt bra kameror så jag kan bara hålla med Cia m Elias, allt hon sa om sin kamera stämmer på min... Går även att filma och ta upp ljud med vilket är häftigt om man ej har videokamera.

Superkvalitet på bilderna, enkel och snabb med jättebra funktioner osv. Ja super!! Är helnöjd...

Men gå helt klart in på pricerunner o kolla... Där finns ju alla de billigaste ställena där du kan få tag i kameran... + att du kan kolla alla olika kameror och jämföra dess förmågor.

Att handla på nätet lönar sig verkligen ibland och snabbt gick det. Blev helt paff när telefonen ringde och sa att jag hade ett paket som skulle komma om tio minuter, öh...

Då hade det gått två dagar, så jag fick min kamera levererad t dörren, superhäftigt tyckte jag, haha...

Lycka till i kameradjungeln...

kram

Anja :o)
 

Tusen tack

Skrivet av  cia med felicia 0210 & linnea 0404
för ditt långa svar! :D Kram!
 

Lite kräsen

Skrivet av  Xappoline & Kevin 29/3
Jag har en 300D och den är jag jättenöjd med! Den kostar väl ca 10 000 nu skulle jag tippa på. Det är ju lite bortom födelsedagsbudgetar här hemma i alla fall.

Jag säger till alla som frågar mig vad de ska köpa för kamera, att skriv ner vad du tänker fota för något. Ska du fotografera ditt barn som springer, din frimärkssamling och solnedgången över sommarstället i Jämtland, så berätta det för din fotohandlare. Låt honom plocka fram modeller som är lämpliga för just detta. Berätta vad ett rimligt pris är och kläm och känn på kamerorna. Fundera på om det är viktigt att den är liten och lätt att ta med, eller är du beredd att släpa på kameraväska och dylikt och kanske planera mer för när du ska ha den med dig?

Vad man gillar för kamera är individuellt precis som allt annat. Vissa vill ha stora rymliga handväskor som rymmer hemmaapoteket, pennor, gem och suddigum, smink, hårspray och halva receptsamlingen, och vissa vill ha ett sånt där etui som rymmer VISA och legitimation.
 

Tack så mycket för ditt svar.

Skrivet av  cia med felicia 0210 & linnea 0404
Jag ska försöka komma ihåg vad du tycker att man ska tänka på vid kameraköp.
 

Vi har..

Skrivet av  Sanna m Thyra 040328
..en system-digital konica minolta Z3 och är jätte nöjda. Vi köpte den på technikdirekt.de efter ha kollat pricerunner var den var billigast. Med väska större minneskort och uppladdningsbara batterier tror jag det gick på strax under 5000. Den borde vara billigare nu eftersom det gått ett par månader och det är efter jul och allt.
 

Tack så mycket för ditt svar. *imt*

Skrivet av  cia med felicia 0210 & linnea 0404
=)
 

Nikon D-70

Skrivet av  Nina m Elise o Anja
köpte den med ett abonemang på Fotoquick och då kostade den ca 7650 :- inkl ett 18-70 optik (systemkamera) ...då åtar jag mig att betala 250 :-/mån i 2 år o får då 40 st 10x15 kopior + 2 förstoringar varje månad.

Att jag valde denna beror på att jag behöver en proffskamera eftersom jag jobbar som fotograf, samtidigt som jag måste köpa så billigt som möjligt pga begränsad ekonomi i firman nu när jag varit mammaledig så länge ...köpte alltså det billigaste jag kunde köpa med så hög klass så att jag kan jobba som proffs med den emot trycksaker etc.

För de flesta är det troligen för dyrt som födelsedagspresent dock ;-) !

Som någon annan skrev ska du först o främst fundera på vad du oftast fotograferar och hur du kommer att använda kameran.

Själv valde jag detta paket, trots att jag tvingas att köpa ett annat objektiv som lämpar sig bättre för de flesta uppdrag jag tar.... jag kommer ändå att tjäna på detta i slutändan.

Lycka till med fotograferandet och hoppas du får en trevlig kamera som present ;-) !
 

Sambons dröm

Skrivet av  Maria m K-02+M-04
Han vill sååå gärna ha den kameran men vi har inte dom pengarna just nu...
Vet du om objektiv som passar Nikon A3 funkar till den också?
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  cia med felicia 0210 & linnea 0404
och lycka till-et.

Men just din kamera är nog för dyr för mig... :(
 

Artiklar från Familjeliv