Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur reagera?!

Skrivet av Ann@
Sonen skulle åka i rutschkanan en gång innan vi gick hem.
Vår ordinarie fröken har gått för dagen, så det är bara fröknar från en annan avdelning där.
Så min son står där uppe och skall åka, och då springer denna pojk upp till rutschkanan och knuffar ner min son son står upp. Tack och lov gick det bra med min kille, som såklart blev väldigt ledsen men han gjorde sig inte fysiskt illa. Det hade ju kunnat gå väldigt illa.
Ingen utan fröknarna kommerterar detta överhuvudtaget. Så jag säger till killen att så får man inte göra.

Jag vet att dom har problem med att denna kille är väldigt vild, och därför borde dom kanske ha lite extra koll på honom tycker jag.

Jag vet att fröknarna inne på sonens avdelning brukar säga till när barn knuffar och med avsikt gör illa andra barn. Så jag undrar varför inte denna fröken rörde ett finger för att ge en tillrättavisning.

Tänker ta upp detta med personalen inne på våran avdelning på måndag för jag tycker inte att det är acceptabelt beteende av varken barnet i fråga eller hur fröken som hade ansvar för barnen hanterade situationen.

Men hur säger jag det utan att det blir ett jävla rabalder?
Svar på tråden: Hur reagera?!

Säg som det är

Skrivet av  Cimex
helt enkelt utan att låta elak. Att du tyckte det var märkligt att inte fröken gjorde något, du kan ju tala om att det nu var du som fick säga åt pojken och att det kändes fel för dig. Bra att du inte bara struntar i detta tycker jag.

Jag har också funderat ibland hur man ska göra som förälder om man ser något som ingen fröken ser. En dag blev jag själv med tre barn i matrummet (de höll på att avsluta mellis och jag skulle hämta min minsting) och då var det en pojke som bara slog till en flicka riktigt hårt och oprovocerat. Jag sa åt honom och sen visste jag inte om jag skulle säga åt fröknarna, flickan som blivit slagen satt liksom bara och tog emot, såg ut som hon skulle gråta först men var tyst.
 

självklart ska du säga till

Skrivet av  moa
om du ser ett barn gör nått fel så ska du säga till,särskilt om ingen annan ser.
 

Man kan ju...

Skrivet av  m
...ta upp det även med den aspekten invävd att man hoppas de säger till åt ens eget barn om de gör fel t.ex. knuffas...?
 

Absolut

Skrivet av  Ann@
det tycker jag också. Man vill ju inte primera ett sånt beteende hos något barn. Så det hoppas jag vekligen att dom skulle göra.

Precis lika som jag hade sagt till mitt barn om det hade varit han som hade knuffat.

Vi får se hur jag formulerar mig på måndag. Tycker bara att det är lite jobbigt att typ klaga på hur dom agerar på dagiset, men det är väl bara att bita i det sura äpplet och göra det som känns viktigt och rätt.
 

Artiklar från Familjeliv