Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tjänar en undersköterska ca?!

Skrivet av Vad ska jag bli när jag blir stor?!
och exakt vad skiljer en usk:s arbetsuppgifter från en syrras?`
Har hört att man som usk kan få utbildning till syrra betald av arbetsgivaren, kan detta stämma?
Sen en fråga till, läkarsekreterare, hur blir man det och vad tjänar man?
Svar på tråden: Vad tjänar en undersköterska ca?!

Undrar jag också fast jag är 44 !!

Skrivet av  För gammal??
Alltså vad man ska satsa på nu efter massor av hemma-mamma-år??
 

några svar

Skrivet av  mandelblomman
som uska tjänade jag ca 14.800kr, nu som syrra har jag 18 000kr och en massa studielån *ler*,men jag ångrar inte att jag läste vidare tots det dåliga lönepåslaget.
Betald utbildning till syrra förekommer ibland, men hör nog mer till undantagen ändå.
Uppgifterns som skiljer de båda yrkena åt, ja som syrra så delar du och bereder läkemedel, du dokumenterar vad som händer patienten, lite spindeln i nätet mellan olika instanser och en hel del rent medicinsk tekniska uppgifter.
Den sista tiden som uska tyckte jag mest jag tvättade patienter, bäddade sängar och delade mat.
 

fråga...

Skrivet av  anna
är 14800 på heltid?med eller utan obtillägg?är det vad lönen stannar på eller där man börjar?
 

Jag har 15.700

Skrivet av  Jonna
som uska och det är privat. Detta plussas på med OB.

Lönen förhandlar man oftast själv men en förutsättning är ju att du har utbildning. Det är svårt att säga vad man startar på. Jag har jobbat många år och jag tippar på en nyexad i Stockholm får ca 15.000.

Ingen utbildning = lägre lön och omöjligt att ta sig in på sjukhusen för att jobba.
 

Kan man inte jobba som..

Skrivet av  Nån som vet?
vårdbiträde på sjukhus? Eller går det bara an på vårdhem,sjukhem,osv.?
 

På sjukhusen

Skrivet av  Jonna
har man inga vårdbiträden längre. Vissa undantag finns säkert. Men de vill knappast anställa nya. Många sjukhus har vidareutbildat sina vårdbiträden.

Sjukhem och hemtjänst/serviceboenden kan man lättare få jobb som vårdbiträde.

Vårdbiträden kommer på sikt att försvinna och ersättas av undersköterskor.
 

Den stora skillnaden mellan usk och ssk

Skrivet av  Monika
är väl en djupare kunskap för hur/varför patienten reagerar på olika saker. Man är med i beslutsgången, och många gånger väger sköterskans iaktagelser tungt! Jag tyckte att som uska så gjorde jag det jag blev satt att göra. Nu kan jag ifrågasätta om jag tycker något är fel, diskutera vidare behandlingar och förklara för övrig personal och anhöriga varför det är si eller så. Jag tycker mitt jobb som ssk är mycket tillfredsställande!! Lönen jag har idag är på 19000 + OB på c:a 1500. De uskor som har bäst betalt på min avdelning ligger kring 15 000 + OB.
 

Hur lång och "svår" är utbildningen..

Skrivet av  Åttan.
till undersköterska? Är det alltså en "jobbig" utbildning att satsa på om man som jag har åtta barn också?Är inte ensamstående men ändå-mannen jobbar mycket eftersom vi lever på bara en inkomst just nu.
 

1,5 år

Skrivet av  Jonna
och vissa kurser är rätt tuffa och andra minde ansträngande. Jag gick den för ett år sedan och tyckte den var jätterolig. Jag hade två småbarn och det gick bra. Vi hade mycket hemskrivningar som man satt med då ungarna somnat men det där beror ju på hur man lägger upp det.

Det är en bra utbildning som garanterar ett jobb i alla fall. Jag rekomenderar den.

Efter första terminen så kan man räkna sig som vårdbiträde. Det kan ju vara en början för dig att läsa en termin och känna dig för?
 

Den stora skillnaden...

Skrivet av  Klara
Den största skillnaden tycker jag är ju ansvaret för patienten!!!
Som sjuksköterka är du ju legitimerad och kan således bli av med den också!
Men att i slutändan måste du ibland ta svåra beslut (såklart att du har en doktor i bakgrunden) men beroende på var du arbetar så är det ju ofta stressigt
och usk:an lämnar över ansvaret till dig !
Det är du som i slutändan har ansvaret!
Där jag arbetar ligger ssk lönerna kring 20-
23 000kr/mån
MSK lönerna 15-17.000kr/mån
Lycka till!
 

Natt uska......

Skrivet av  pour
Jag började som vb.-91 och utb.mig sedan till uska som jag jobbat med nu i 3år.
Jag har 15 800kr/mån+natt ob, jag jobbar 64%(=ca 11-12 nätter i månaden).
Jag får UT ca 10 000kr i månaden i bland mer, om jag går in på fyllnads tid el kval.övertid.
Det är rätt lätt att kunna jobba extra innom vården, beh.ju ofta folk.
MEN jag skulle nog aldrig gå över och jobba dag igen, för hög arb.belastning och För mycket utsliten personal.
Vård yrket är rätt tufft och tungt, men jag trivs Jätte bra med mina nätter.
Ska ju tillägga att det Finns ju faktiskt mindre jobbiga arbetsplattser, beror ju lite vart man söker sig till!!
Långvård
Hemtjänst
Ackutvård
Gruppboenden.......etc etc...listan är lång!
bara välja och vraka

Hoppas Ni blev lite klokare ni som undrar!!

mvh/pour
 

Artiklar från Familjeliv