Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pärlan jag svarar här!

Skrivet av Linda med Kevin och Alicia
Ja nu är vi riktigt kissesugna. Vi vill ha en hankatt och det skulle vara kul att prova ställa ut. Vi bor i Fagersta så vi har ca 40 mil till Göteborg. Men som sagt vi står i kö så man är ju inte garanterad en kisse.
Svar på tråden: Pärlan jag svarar här!

Var det du som köade för en maine coon?

Skrivet av  Pernilla
Om jag inte minns helt fel förstås! :) I alla fall tycker jag att du skall kika på http://www.katter.nu/ och deras uppfödarregister, annonstorg och länkar till rasringar. Det kanske finns uppfödare närmare dig som har kattungar snart eller fler att köa hos. Lycka till!
 

Jag har gjort det...

Skrivet av  Linda med Kevin och Alicia
alltså skrivit till en massa uppfödare men ingen har kattungar nu. De flesta planerar! dessutom sa hon i Göteborg att hon tar 6000 kr, kostade inte din
4000 kr?
 

Nä...

Skrivet av  Pernilla
För det var nämligen inte jag som hade köpt maine coon. :) Jag tänkte att jag kunde svara ändå. Det kan ju i och för sig vara så att vissa parningar är dyrare eller att en kattunge med något fel sålts till et lägre pris. Jag såg något på hemsidan om testparningar tror jag vilket kan ge lägre pris på kattungarna. Jag tar samma pris för alla våra kattungar (brittiskt korthår) under förutsättning att det inte är något fysiskt fel på dem, men det varierar en del mellan olika raser hur uppfödare brukar göra.
 

Kul!

Skrivet av  Linda med Kevin och Alicia
Så du har Britter? vi har länge funderat på main coon eller britter... vad har du att säga om brittisk korthår? dom blåa är så fina.
 

Oj, massor :)

Skrivet av  Pernilla
Ja, vi har två britter och en huskatt. En kastrerad röd hane och en vit oddeyed (ett orange och ett blått öga) hona. Hon är parad med en lila (varmt ljusgrå) hane och vi hoppas på bland annat blått, gärna en blå hona att behålla.

Jag är väldigt förtjust i britter, annars skulle jag förstås inte föda upp just den rasen. För mig är de väldigt lagom. Rasen har inga kända rasrelaterade hälsoproblem, de är lugna och vänliga, passar bra inne och som familjekatter. Precis som maine coon är det en stor ras, hanarna väger upp mot 8 kg, honorna mindre. Sedan uppskattar jag att det inte är så mycket pälsvård, speciellt innan utställningar när man hör långhårsuppfödarna klaga. :)
 

Brittringen

Skrivet av  Pernilla
Ifall du inte redan varit inne och kikat på Brittringen så finns det en del information om rasen där samt länkar till uppfödare, http://www.brittringen.com/ . Jag finns med där bland uppfödarna i Göteborg och om du har några frågor får du självklart gärna maila.
 

Hur långt har du

Skrivet av  Kikki
till Norrköping? Såg att det fanns en som sålde en Maine Coonhane där..annonsen inlagd idag :)
 

Vart såg du den?

Skrivet av  Linda med Kevin och Alicia
nu är jag ivrig!!!
 

här :)

Skrivet av  Kikki
http://www.alltomhundar.com/databas/katter/annons.asp?rubrik=29&typ=las
 

Jag har tittat!

Skrivet av  Linda med Kevin och Alicia
och jag har tingat kissen tills i morgon. Måste fundera över natten och 5000 kr är ganska mycke och slänga ut så fort, vi som skulle spara till kissen!
 

Lycka till!

Skrivet av  Pernilla
Glöm bara inte att det blir fler kostnader så här i början, tex försäkring och lite saker. Svartsilvertabby också, härlig färg!! Tror du att ni kommer att ställa ut honom? Ja, jag vet, jag är nyfiken..! :)
 

Artiklar från Familjeliv