Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får man plats här??

Skrivet av Trileia
Jag är en glad tjej på 23 år och är hemmamorsa med 2 stycken rackarungar.
Läs gärna om mig i mitt info, det står inte så mycket.. men nåt intressant kanske ni får veta.. va vet jag :)

Var idag på öppna förskolan här där jag bor. Satt och ammade min lille plutt när ett illvrål hörs från ett annat rum. Oj tänkte jag, nu slog sig min dotter. Pallrar mig upp ur soffan och möts av en gråtande liten tjej med sönderslagna tänder.

Hon slog in ena tanden och ut den andra, så det ser ut som en snöstorm i munnen på henne nu. Stackars min plutta.. och lösa var de ju förstås, och svullet och fläskläpp och allting.

Gud vad elak jag kände mig som inte såg vad som hände och hur allting gick till :( Och ingen vuxen fanns i närheten som såg något.

Har ni andra fler fröknar på ert Öppnis? Vi har bara en.. hon jobbar dessutom bara halvtid. Tycker det vore tryggt med en fröken till. Kan man be om det? Vem ska man prata med då? Visserligen har de haft planer på att lägga ner Öppnis här överhuvudtaget, så det kanske inte blir så poppis om man ber om en till i alla fall.

Ja ja, kul att den här sidan fanns i alla fall.

MvH Trileia

Ps. I mitt info kan man bara ta bort texten efter trileia81 (det öppnas ett nytt fönster) och då kan man spana in mina små sötgrisar också om man vill :)
Svar på tråden: Får man plats här??

Visst finns här plats!

Skrivet av  Loppan
Vet inte om vi hemmaföräldrar är så ofantligt arbetssamma *tittar strängt på er* eller varför inläggena har blivit så tunnsådda här på sistone. Tycker själv att det här är den sida jag är mest hemma på. Har varit hemmafru och mammaledig nu i 16 år. Mera finns det om mej i min info.

Det där med din dotters tänder lät inte bra! Lossade tänderna helt eller "dinglade" de bara löst? Äldsta pojken slog in sina båda övre framtänder som treåring. När jag kikade in i munnen såg jag dem inte ens, de var så rakt bakåtvikna. Underligt nog tog de fast på nytt och han klarade sej utan missfärgningar. Förvisso var det ju bara mjölktänder men ändå. Men oj oj vad ont han hade! Hur mår din lilla tjej idag?
 

Idag så.

Skrivet av  Trileia
Idag mår lilltjejn fint. Har ätit allt möjligt, men har klagat en gång att det gjorde ont.
Tänderna sitter kvar, men var lösa när tandläkaren kände på detm. Måste hålla koll på dem så de inte blir infekterade bara.

Lite konstigt bara, ena tanden har flyttats inåt och andra utåt. Ser skumt ut men ser bättre ut idag än igår.. tror svullnaden gick ner en del pga all glass hon fick igår.
Var ju tvungen att få i henne något.. hon vägrade ju äta, vilket jag har full förståelse för. Hon har fortfarande fläskläpp, men det ser bättre ut för varje timme nästan :)

Så idag har hon mått fint faktiskt. Skönt det, är lite blå i tandköttet, men det försvinner väl får vi hoppas.

Tack för svaret, kram Trileia
 

Glöm inte att anmäla...

Skrivet av  Lene m 4 barn
...till försäkringsbolaget (om du har en Barnförsäkring) Skulle det visa sig att de permanenta tänderna blivit skadade får ni och hon ersättning.
 

Redan gjort!!

Skrivet av  Trileia
Vi ringde innan vi for till tandläkaren. Så det har vi allt fixat! Tack i alla fall!
 

Välkommen!

Skrivet av  muminmamma
Något liknande hände min ena kille, men det gick bra. Tanden växte fast igen och den permanenta tanden har kommit som den ska. Håller med Loppan om att det är *tyst* här på sidan nuförtiden. alla håller på med julstök kan jag tro eller så kan det kanske bero på den lite "infekterade" stämmning som var här för ett tag sen. Några tog nog lite illa vid sig av allt "skitsnack".
Själv har jag varit i Stockholm och "vilat" upp mig :). Fick en Weekend i Julklapp av mina föräldrar och det var såå skönt att bara tänka på mig själv. Minns inte när jag var själv sist. Men det räcker med en helg för min del. Saknar ungarna och har svårt att lata mig när jag är van att alltid ha fullt upp.
Om det år nån som vill *snacka* bort en stund så finns min mailadress i infot.
 

Hej hej!!

Skrivet av  Trileia
Jo tandläkaren trodde att tanden skulle växa fast igen, så jag är inte direkt orolig.. men det ser ju väldigt otäckt ut när det händer, och rädd blir man ju när de slår sig så illa. Usch.

Men idag är det bättre, och hon har ätit.. det tycker jag är ett framsteg, igår när hon skulle äta slog hon i tänderna med skeden, och det gjorde så ont.. min lilla snutta, det var så synd om henne.

Men som sagt, idag mådde hon bra och har ätit banan och yoghurt och tomtegröt mm. Det blir väldigt lättuggad mat här nu i några dagar, och inga tänder blir borstade, men men, det får vi överleva.

Julstök ja.. oj oj oj, önskar jag slapp, men i helgen drar vi upp granen. Har inte riktigt tid de andra dagarna i nästa vecka, så det blir en tidig gran i år. På tisdag fyller dottern år, och så kommer släkten på besök onsdag eller torsdag, måndag är sambon inte hemma på nästan hela dagen, och han vill ju vara med. Så det blir till att smälla upp "häbbret" redan i helgen.

Tack för ditt svar!! Kram Trileia
 

välkommen

Skrivet av  Mamma till Denise 98 och Minna 03
Jag är en hemmamamma med 2 st, jobbar 2 korta kv/vecka. Stora tjejjan fyller 7 snart, går på 6-års 3 h/dag. Lilla tjejjan är17 mån snart och är hemma heltid.
Vi går på vår bästaste öf här på området 2 ggr/veckan + åker med båda barnen ibland till en kyrkis längre bort.
Här har vi 2-3 fröknar. Sällan bara 1 som jobbar,men det har hänt. På en annan öf fanns det alltid bara en. Då är det ju svårare att få hjälp när man tex ammar. Jag brukar be nån annan mamma hålla ett öga eller nån vän (om nån som följt med eller är där). Men så har jag långt mellan barnen så den stora klarade sig själv när jag ammade...=)
Välkommen,vännen.
Kram
 

Hejsan

Skrivet av  Trileia
Och tack!!
Ja det var ju himla dumt att ingen höll koll på barnen, men läraren var borta.. så jag mitt dumma nöt antog att hon var i det andra rummet.
Så himla många rum finns ju inte.

Ja ja, nu är det gjort, och min tös är väl inte den första med skeva tänder :)

TACK FÖR SVAR!!!
 

Artiklar från Familjeliv