Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan ägglossningstest fungera som graviditetstest?

Skrivet av ?
Jag har fört mig att någon skrivit att man får positivt utslag på ägglossningstest om man är gravid (fråga mig inte varför). Någon som vet om det stämmer? Som testat själv? I vilken vecka i så fall?

Tacksam för svar!
Svar på tråden: Kan ägglossningstest fungera som graviditetstest?

Nej.

Skrivet av  S-J
ÄL-test kan inte fungera som graviditetstest.
Det är förvisso möjligt att få positivt å ett ÄL-test i början av en graviditet men det är inget man kan lita på, varken åt ena eller andra hållet. För att få veta om man är gravid eller ej är det gravetst som gäller.
 

Jag råkade göra det

Skrivet av  Lilla p *utomkveds eller MF*
Jag skulle kanske inte lita på det allt för mycket, men när jag hade testat positivt på ÄL-test fyra dagar i rad så insåg jag att de kanske reagerade på annat hormon och visst, gravtestet var positivt också. Fast min graviditet var ju tyvärr inte i livmodern, utan förmodligen utomkveds (alternativt ett tidigt missfall). Jag hade ju haft mens trodde jag, men om man inte räknar det som mens så var det fem-sex veckor efter den riktiga mensen.
 

Jag testade pos med äl test

Skrivet av  Rut bf 4/4 *på besök*
när jag var i V5. Hade inget gravtest hemma och hade hört precis som du att ett äl test kunde ge positivt utslag även på gravhormoner. Men självklart köpte jag ju gravtest sedan för att se att det verkligen stämde. Och det gjorde det!! :)
Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv