Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lär inte bli mycket till jul.

Skrivet av En deppig MiA
Som ensamstående studerande mamma så har man ju aldrig riktigt bra med pengar men denna julen så har jag inte ens till några julklappar till dottern. Får inte speciellt mycket pengar nu i november och då har jag en telefonräkning att betala, samt en massa andra trista räkningar:-(
I december får jag inget studiemedel, inte förren i mitten av januari. Men då e det ju lite sent att köpa julklappar. Känns inte alls kul. Min dotter har ingen kontakt med sin pappa eller den sidan av släkten så det e ju bara här hos mig hon får fira jul. Och då vill man ju göra så gott det går för att hon ska få kul osv.
Någon som har tips på om det finns några fonder för ensamstående som man kan söka. Jag vet att jag har hört talas om olika julfonder men det e inget som jag lagt på minnet.
Svar på tråden: Lär inte bli mycket till jul.

Vet inte exakt...

Skrivet av  Tweedy
vilka fonder som finns men varför inte ta kontakt med soc i din kommun? De kan säkert guida dig rätt i den djungeln.

 

Kolla

Skrivet av  ensam men inte själv
på biblioteket dom har en bok som heter Stora fondboken,satt själv i flera timmar härom dagen och letade,och har fortfarande inte kollat färdigt!
Men du får nog skynda dej för jag tror att söktiden snart är ute!
 

Frälsningsarmén

Skrivet av  TA
tror jag har något för ensamstående.

Hur gammal är dottern?
 

Har tagit kontakt med dem..

Skrivet av  En deppig MiA
Dom kan hjälpa mig med ett par hundra som presentcheck i en matbutik.
Min dotter är 2år. Nu tänker nog många att hon e så liten så hon inte föstår detta med julen osv.
men jag vill ge henne en jul, vare sig hon förstår eller inte så ska hon ha en rolig jul..
 

Stadsmissionen

Skrivet av  TA
tror jag också kan hjälpa med nån hundring.

Var bor du? Kanske kan vi komma med lokala tips?

Tur att dottern är så liten. Du kan hitta många billiga klappar till henne, det är värre ju större de blir. Suck.
Vad vill du ge henne?
 

Jul blir det ju alltid

Skrivet av  Det brukar gå bra-mamma
Du kan säkert skapa julstämning med små medel.
Tänk vad som är viktigt för dig och vad som kan ge dottern en fin julupplevelse.
Det är både det visuella och det man upplever som man kommer ihåg ( inte alla prylar man eventuellt får)
En liten gran, enbuske eller varför inte några stora granris (de sistnämnda kanske man kan få gratis).
Har du inget julpynt att hänga i granen så tillverka själv(man kan nästan hänga vad som helst) och komplettera med glitter. Leta julpynt och julklappar second hand eller loppis.
Några julkarameller brukar också vara uppskattat.
En tomtebonad på väggen (finns i papper).
Ett änglaspel (ljusstake som plingar) kan fånga ett barns uppmärksamhet och kan bli en fin tradition.

Paketöppning ar viktigt. Innehållet är oftast inte lika viktigt. Leta på second hand-loppis. Gör tex. maraccas av en tomburk eller tomflaska med ärtor i . Dekorera med fastklistrat papper eller tyg. Gå in på snacket pyssel och hantverk eller julsnacket- där finns det såkert massor av tips eller fråga efter tips.
Kanske såpbubblor- så kan ni gå ut och blåsa tillsammans.

Se till att du har en liten julklapp till dig också .
Kanske finns det någon tomte på gång i ett varuhus- gå dit så hon får träffa tomten och titta på fina julgranar.
Försök ge ditt barn den bästa presenten av allt- en glad mamma. Ibland får man göra det bästa av situationen (och kanske spara undan en slant till nästa jul)








 

Du e så go´....

Skrivet av  Garth
...du verkar vara en riktig sago-mamma ;-)....
 

Sanningen är

Skrivet av  Det brukar gå bra-mamma
att jag börjar tröttna på konsumtionshysterin...
Julen kan säkert ge många ångest- för man känner pressen att köpa så mycket saker (som alla kanske inte har råd med). Gör det till en lugn högtid istället, kanske läs en sagobok för barnen.
 

Håller med dig!

Skrivet av  Billig jul
Det behöver inte kosta så mkt att skapa julstämning.
I Augusti varje år finns det en JÄTTE-stor barnloppis här där vi bor. Då köper jag julklappar, advents-presenter och födelesedagspresenter för hela året till min dotter. Massor med leksaker o kläder slumpas bort. Och det är inget skräp, det kan jag lova.
Nu när det snart är tid för adventskalenderns presenter har jag, nästan utan någon kostnad, 24 små paket att slå in...mycket kläder som nästan är gratis. Men min dotter som är 8 år blir jätteglad. Visst känns det jobbigt ibland att inte ha pengar, men försök leva jättesnålt ett tag, så du kanske kan få några hundra över....Känns bättre då, som om man har koll på situationen!
Go jul på dig MiA
 

En annan student svarar...

Skrivet av  Mamma Bulldeg
Om du inte får något studiemedel i december får du väl antingen två i januari, eller har fått dubbelt tidigare, om du har normalt studiemedel? Får du mer i januari kan du ju tex. beställa julklappar på Ellos (eller skaffa kredit hos IKEA, Lindex eller vad det nu kan vara) och betala igen det när pengarna kommer. Vet du med dig att du kan hantera kreditkort borde det inte vara något problem.
 

vet hur det där känns ....

Skrivet av  emsmor
jag är långtidsjukskriven med sjukbidrag .. o den räcker knappt till hyran o nån räkning till ...
bidragen kommer in .. men då e det dom andra räkningarna som ska betalas o sen handla mat o sånt ...
det blir ca 3-400 kr till annat kvar för oss varje månad ....

så julen vet jag inte ens om jag vågar tänka på iår .. o jag har sett min dotters önskelista o jag lovar .. jag satte mig ner o grät ... kunde inte göra nått annat ... finns inte en enda sak som kosta mindre än 300 kr i den ....

min dotter är nio år gammal ....
 

MiA!!

Skrivet av  Ensamma pappan - leker jultomte
Ring mig i början av nästa månad...Självklart ska vi se till så lill-snuttan får en riktig jul...Jag kan inte lova snö, men en gran med kulor och glitter och en liten klapp ska hon givetvis få av tomten...
Du vet att du bara behöver fråga, så kommer vi "landsortsbor" rusandes med skinka och köttbullar och prinskorv och janson(usch..glöm den förresten) och sill och potatis.
Men som sagt, våga inte avböja, för då finns risken att vi kommer in och kidnappar dig den 23:e och du får munkavle och dottern får peka på sakerna hon vill ha till jul.

Hörs!
 

Och det tror du jag gör??

Skrivet av  MiA
Du borde känna mig vid det här laget så att du vet att jag inte e den som ringer och frågar om sånt. men tack för erbjudandet.
Ta hand om er.
 

Din församling?

Skrivet av  elin
Här i Skarpnäck där jag bor vet jag att kyrkan kan hjälpa till med pengar.
Jag sitter själv och har lite julångest. Har just ringt runt och -tagit bort mitt pensionssparande -tagit bort autogiro till Rädda Barnen (snyft) -Sagt upp DN. Nu funderar jag på att skrota tv:n för jag har knappt råd med den utgiften, fast det kanske är dumt, det är ju ett ganska billigt nöje ändå.
Hoppas det löser sig för er! Kram
 

Artiklar från Familjeliv