Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste fråga er - ang. planeringstid

Skrivet av Undrar?
Hej,
ikväll var jag på föräldramöte för mitt barn som precis börjat förskolan. Enligt pedagogerna där så har de tidigare haft 38 timmars tid med barnen och två timamrs planeringstid. Nu har de kollat i sitt avtal och menar att de egetligen "bara" har 34 timmars barntid och resten, dvs 6 timmars planeringstid. Stämmer detta mer uppfattning också? I vårt fall innebär det att det bara är 3 pedagoger under 1,5 timme per dag (kring lunch) trots att det är 20 barn stora delar av dagen. I praktiken innebär det att pedagogiken i smågrupper försvinner helt (enligt pedagogerna alltså.

Har ni andra förskollärare också 34 timmars barntid och 6 timmars planeringstid?
Svar på tråden: Måste fråga er - ang. planeringstid

Hos oss...

Skrivet av  L
... har förskollärarna 36 timmars barntid och 4 timmars planeringstid.
 

Gällande avtal...

Skrivet av  Sofia
Enligt avtal med facken så har en "vanlig" förskollärare 38 timmars "barntid" och 2 timmars planeringstid i veckan.

Det dina förskollärare hänvisar till är grundskollärarnas avtal, vilka inte gäller på förskolan.
 

Ps...

Skrivet av  Sofia
Sedan k a n det självklart finnas olika kommunala avtal.
Hos oss har vi tex 1 tim friskvård i veckan...

Man måste därför både kolla nationella avtal och de kommunala dito.
 

Grundskollärarnas?

Skrivet av  PiaL
Känner jag INTE igen. 35 timmars arbetsplatsförlagd tid och 10 timmars förtroendetid har grundskollärare.
Av de 35 timmarna arbetar vi ca 17 -18 timmar med elever, resten är planering mm.
 

PiaL - timmar?

Skrivet av  Mimmi
hej Pia,
måste fråga, när du skriver timmar, menar du lektionstimmar eller 60-minuterstimmar?
 

Jag menar

Skrivet av  PiaL
timmar. Alltså 60 minuter.
 

Tack...

Skrivet av  Sofia
...för att du förtydligade lite åt mig. Självklart var det så jag menade...Fast inte jobbar jag endast 17-18 timmar med barnen i veckan. Jag har ca 30 timmar...från 8-14....(jobbar i liten grupp åk 4-6)
 

Märkligt

Skrivet av  PiaL
Vad har du för arbetsuppgifter? Enligt våra avtal har vi rätt till minst en tredjedel av 35-timmarstiden för att planera lektionerna.
Dvs:undervisa 40 min renderar planering 20 min.
 

Lite oklara...

Skrivet av  Sofia
...är inte anställd som klasslärare utan förskollärare, i en mellanstadiegrupp med "barn med speciella behov".
Anställningsformen är "ferietjänst" vilket är lite ovanligt i sammanhanget.

Jag deltar i alla lektioner, även övningsämnen. I det senare fallet som resurs/stöd.

I klassrummet delar jag och kollegorna rakt av på undervisning osv. Jag har bla helt ansvar för NO, eftersom jag har No-lärarutbildning.

Vad gäller ansvar för elever så delar vi även på det. Vi har "våra" ansvarsbarn, och tar lika mycket föräldrakontakter allihopa.

Det är en lite skräddarsydd tjänst...ganska unik i sitt slag gissar jag.
 

Nog

Skrivet av  yrla
har du väl lunch och raster?
 

Pedagogisk lunch...

Skrivet av  Sofia
med gruppen varje dag, och sedan rastvakt.
(vi ingår inte i ordinarie rastvaktsschema utan rastvaktar ständigt själva "våra" barn)

Jag räknar inte en lunch med Adhd-elever som "min" lunch...det är jobb, rakt upp och ner. Ibland vet jag inte när jag lämnar matsalen vilken mat jag just petat i mig :-))), och direkt efter går vi som sagt ut för att fortsätta jobbet på skolgården.

Som sagt...en specialtjänst...på gott och ont.

 

Sofia

Skrivet av  yrla
jag har också en "specialtjänst" men jag arbetar med elever mellan 8.40 och 14.00. Jag har lunchrast och behöver inte rastvakta (mer än att jag har några runt omkring mig på rasten;-)). Resten av tiden går åt till möten, möten, möten, föräldrakontakter, föräldrakontakter och planering.

Som du berättar verkar det som om du har något som liknar en assistenttjänst med ansvar för NO-undervisningen och då lär det inte behövas så mycket planering. Är det därför du har så mycket tid i barngrupp?
 

Ingen assistenttjänst...

Skrivet av  Sofia
Vi är tre pedagoger i gruppen, och sitter också i mängder av möten med soc, psykologer, och ffa föräldrar.
Ansvaret är fördelat jämnt mellan oss, men vi har alla något speciellt ämne. Jag har NO, en annan har tex hemkunskap.
Vi har elever mellan ungefär 8-14 och arbetar sedan fram till ungefär 16.30 varje dag, antingen med möten eller med planering/förberedelser. Visst arbete gör man självklart också hemma.

Men, har någon av oss haft det extra körigt med någon elev, så finns möjlighet att gå ifrån och andas ut. Självklart.

Problemet för oss är att vi går på ganska mycket utbildning. Det ger mycket övertid, som vi har svårt att få ut...
 

Ja, vi har 6 timmars

Skrivet av  Helena, fsk
barnfri tid (om vi jobbar heltid, 4 timmar vid 30 timmar) men de är förlagda utanför schemat, dvs före eller efter arbetet i barngrupp.
 

Artiklar från Familjeliv