Sök på innehåll hos Allt för föraldrar
Hur länge vänta på moderkakan?
Skrivet av Josefine m Christelle 020922 + BF 040206

Minimera risken för kvarhållen moderkaka: (långt)

Skrivet av Nadja
Jag har själv upplevt att moderkakan inte lossnat "i tid" efter förlossningen. Därför letade jag info ang detta fenomen och hittade det här i Sheila Kitzingers bok Att vänta och föda barn (citerar):

"En numera allmänt vedertagen metod för att inleda efterbördsskedet då moderkakan stöts ut är att ge en oxytocinspruta, antingen när barnets huvud kröns eller när främre axeln föds fram. Moderkakan brukar lossna från livmoderslemhinnan i och med påföljande sammandragning och stöts ut några minuter efter födseln.
Men om moderkakan inte lossnar fullständigt efter injektionen kan den fastna på grund av de kraftiga livmodersammandragningarna. Barnmorskan brukar sätta på en navelklämma och klippa av navelsträngen någon minut efter det att barnet har fötts. Hon trycker sedan med handen på övre delen av buken och drar samtidigt i navelsträngen för att få ut moderkakan.
Om moderkakan får lossna av sig själv kan det ta en halvtimme. Avnavling omedelbart efter födseln ökar risken för kvarhållen moderkaka. Om navelsträngen inte kläms åt förrän den har slutat pulsera är risken mindre för kvarhållen moderkaka och blödningar efter förlossningen. Det kan bero på att när navelsträngen kläms åt kan inte blodet cirkulera genom den och stimulera moderkakan att lossna från livmoderväggen. Är moderkakan fast och full av blod lossnar den inte lika lätt.
Om efterbördsskedet får förlöpa naturligt framkallar din första fysiska kontakt med barnet en störtflod av känslor som åtföljs av en utsöndring av oxytocin i blodet. Detta naturliga oxytocin gör att livmodern behåller sin fasthet och fortsätter att dra sig samman. När moderkakan har lossnat lägger barnmorskan försiktigt ena handflatan på nederdelen av din mage - strax ovanför blygdbenet - samtidigt som du krystar mot hennes hand, för att förlösa moderkakan och fosterhinnorna. Det underlättar ofta att ha en hand att krysta mot på det här sättet. Annars kan du sitta på huk över en skål eller ett bäcken och föda fram moderkakan med hjälp av tyngdkraften.
Det finns ingen anledning att klämma åt om navelsträngen innan moderkakan har kommit ut annat än av praktiska skäl i de sällsynta fall då navelsträngen är så kort att det är omöjligt för mamman att hålla barnet om den inte klipps av först. ..."

I mitt fall så var det just att navelsträngen var för kort för att jag skulle kunna få upp mitt barn på bröstet. Därför klämdes och klipptes navelsträngen INNAN den hade slutat pulsera. Vilket resulterade i kvarhållen moderkaka. :-(
Svar på tråden: Minimera risken för kvarhållen moderkaka: (långt)
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv