Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ärva Torticollis?

Skrivet av Lena_O
Jag misstänker att min sambo har en mild form av Torticollis, men han har aldrig fått diagnos.

Hans mamma, en kusin och han själv har huvudet pyttelite snett på precis samma sätt (vad jag förstår blir högerställd Torticollis). Syns väldigt tydligt bakifrån när dom går, står stilla, eller när min sambo cyklar och jag ser hans cyckelhjälm bakifrån.

Kan berätta att svärmor (82 år) har haft en del krämpor, som är ganska typiska vid snedbelastning. Min sambo har liknande, precis som kusinen. (Tex så belastar dom alla tre just högerknät.) Svärmor har opererat sitt högerknä och har snebelastat sin kropp i flera år innan operationen.

T ex när dom står brevid varandra, så ser man hur alla tre står snett på samma sätt.

Hur kan man träna som vuxen?
Finns det någon läkare som skulle tro på vad man säger? (Fast jag får inte iväg min sambo till läkaren.)
Svar på tråden: Ärva Torticollis?

Ingen som har den här erfarenheten?

Skrivet av  Lena_O
För vad jag förstår så är detta eventuellt medfött och då troligen genetiskt.

Men jag skulle vilja få höra av någon som har mer erfarenhet! :)
 

Hm...

Skrivet av  Kattis med Theo 020127
Som jag har förstått det så är det inte genetiskt, utan beror oftast på läge i magen och förlossningen. Däremot kan jag tänka mig att det ändå inte är ovanligt att tex två syskon får det, men att det i så fall beror på mammans bäcken, typ. Men det är bara mina gissningar.
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Lena_O
Det är vad jag har läst om här, just att det eventuellt skapas i fosterlivet eller vid en förlossning.

Alla människor är ju inte lika på båda sidor om kroppen. Man kan ju t ex ha olika storlekar på sina fötter. Så troligen har dom bara ärvt samma "egenskaper" att ha huvudet snett med vad som följer med av det. (Det var bara att beskrivningen på Torticollis stämmer så bra, när jag läser om det...)

Det kanske inte ens har något namn, det jag letar efter...

Tack för att du orkade svara! :)

Jag får leta vidare, för min dotters framtids skull.
 

Artiklar från Familjeliv