Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Klä ut sig till påsk?

Skrivet av Rebecka -98/-02
En dum fråga. På dagis ska alla barnen vara utklädda på torsdag. Att man klär ut en flicka till påskkärring det förstår jag - men vad klär man ut sin pojke till? Jag vet att jag borde väl veta det, men så dum är jag...
Svar på tråden: Klä ut sig till påsk?

Pojkar kan också vara kärringar!

Skrivet av  CH
mina pojkar ska vara små gummor idag, det brukar de vara på deras dagis. Liten sjalett, fräkneprickar på kinderna, kanske en kjol utanpå dagiskläderna i nån brokig färg...vi måste komma ifrån könsrollerna och fokusera på rollekarna och att det är det "häxiga" med påskkärringarna man illustrerar! Lycka till!
 

Påskkärringar såklart! IMT

Skrivet av  Heléna
.
 

Påskgubbar!

Skrivet av  Malin, Eric 9807, Filip 0003
Jag frågade på dagiset i förra veckan. Hon sa att den del killar brukar vara påskgubbar. Dvs hatt, lite målade i ansiktet.
 

påskgubbe

Skrivet av  Ayhanza
eller påskkärring :) låt honom välja själv.. annars kanske påskhare? :) gubbe så rita dit mustach ta på en hatt kanske en slängkappa/cape lite som en trollkarl typ men kärring är oxå bra :)
 

Påskkärring

Skrivet av  Teresa
Jag har aldrig sett en påskgubbe på dagisen här omkring utan alla barn är påskkärringar. Det är ju det det går ut på, att klä ut sig till en häxa. Röda kinder, sjal, kjol och kvast passar jättebra på små dagiskillar också tycker jag. Men du kan ju alltid fråga personalen hur de brukar vara hos er.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Rebecka -98/-02
Tycker också det skulle funka bra med kärring, ska väl höra med personalen för säkerhets skull. Jag kan inte minnas att jag sett några pojk-kärringar här nämligen.
 

min son klädde ut sig till

Skrivet av  ulrika
påskhare!! Jag knopade ihop en liten dräkt med gamla kläder jag hade hemma, lite "man tager vad man haver" och sedan gjorde jag svans av garn...

Hoppas ni hittar på ngt kul...och att han får jätteroligt...
 

här kommer wen påsk tiger eller påskhund

Skrivet av  ior med Lucas 25/12 och oscar 9901
han får bestämma själv...
 

Ska ?

Skrivet av  zaccheus
Det där "ska" gillar jag inte - alla barn gillar faktiskt inte att klä ut sig ! När jag var barn blev jag tvingad att klä ut mig till "påskgubbe" en gång - inte på dagis (något sådant har jag aldrig gått på) utan det var hemma - men det kändes hur som helst ytterst förnedrande !
Min äldste systerson tycks brås på mig; han lär ha låtsats vara sjuk en gång för att slippa klä ut sig till påsk...
För övrigt tycker jag att det, rent estetiskt sett, är gräsligt fult med söta små flickor - och pojkar - utspökade till "påskkäringar"; usch !
 

Jag gillar inte

Skrivet av  Malin
alltid dina osöta(..) kommentarer. Men håller dock med dig.
Jag tycker att det är lite knäppt och konstigt att man ex har halloween fester för småbarn på dagis. De flesta barn förstår inte och vill inte spöka ut sig.
Men förhoppningsvis så tvingar ingen förälder att spöka ut sina barn. Och jag antar att det aldrig är ett tvång. Dessutom kan det innebära ganska stora kostnader om man skall hänga på allt.

Men som det ofta är så är det ju vi föräldrar som pushar på barn att de bör gillar vissa saker och även just detta att klä ut sig. Jag får ju ständigt jobba med att försöka acceptera att min son inte riktigt vill vara och göra som många andra barn. I många fall vill jag trycka in honom i den där härliga "barn" ramen.
Men samtidigt så gillar många barn att spöka ut sig och då måste ju det vara ok. Gustaf gick med tomtemössan på sig nästan varje dag till februari, han tyckte att den var fin och ville ha den på jämt.

Jag tror inte att någon av ovanstående mödrar tvingar sina barn att klä ut sig-tror du?
 

Mina söner ska vara ...

Skrivet av  Åsa
Den lille (4 år) ska vara påskgubbe. Han ska ha en svart hatt med påskfjädrar i och en svart slängkappa och ha målad mustasch och ögonbryn.
Den store (7 år) vill absolut vara tupp! När jag sa att alla andra säkert är påskgubbar o påskkärringar så svarade han att "han väl inte behöver vara som alla andra?" Det kan man ju inte argumentera emot så det var bara att sätta sig i helgen och tillverka en tuppdräkt!
Jag sydde av filttyg en vit "huva" med en stor röd kam (av filttyg med kartong i så den står rakt upp) och sydde fast massor av påskfjädrar i olika färger på en vit långärmad t-shirt. Jag föreslog oranga strumpbyxor till, men där tog modet slut för 7-åringen. Det får bli vanliga byxor till!
 

Artiklar från Familjeliv