Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket kan man låta sin snart 3,5 åring

Skrivet av Hella
Titta på TV/film utan att det behöver vara "skadligt"?

Vår dotter som är snart 3,5 år fullkomligt älskar film! (Astrid Lindgrens och andra barn filmer)
Dottern är väldigt väl utvecklad i tal och är av lugnare natur.

Ibland får jag så dåligt samvete för att jag inte aktiverar henne på andra sätt, utan hon kan lugnt se 1-2 filmer per dag + sen barnprogrammet kl 18.

Hon får bara vara 3 timmar per dag på dagis då jag väntar en bebis inom kort. Sen har man hela långa dagen att försöka sysselsätta henne/oss.
Vi målar och bakar, pysslar mycket men hon tjatar och vill se sina filmer varje dag.

Hur mycket kan jag låta henne titta utan att hon ska "ta skada" av det?
Ibland får jag dra ut kontakten till Tv:n, eller ljuga och säga att tv:n måste få vila sej nu.
Hon går annars och sätter på den och tittar på urdåliga, våldsamma barnprogram på kabel tv.

Var på en föreläsning om barn och ilska, där sa de att barn under 3 år inte alls bör titta på Tv, alla andra barn max EN timme om dagen, och alla mammor höll med!!
(vågade väl inte annat vad vet jag?)

Vill veta era synpunkter om små barn och Tv/film.
Hur mycket tittar era barn?

Svar på tråden: Hur mycket kan man låta sin snart 3,5 åring

Det är väl upp till var och en!

Skrivet av  mfors
Vissa dagar i det här huset startar varken TV eller dator av någon, för att vi gör så mycket annat, vissa dagar när det t.ex. hänt något i skolan kan det bli mer, eller om dom kort och gott inte har något att göra.

Minstingen som är 4 är helt fanatiskt tokig i tre filmer, Toy Story 1/2, och Monsters Inc. som han kan se hur många gånger som helst, men samtidigt är alla barnen precis lika förtjusta att vara ute och leka av sig, leka med kompisar, leka hemma med kompisar osv.

Vissa dagar har jag nästan 10 ungar sammanlagt, men genom att barnen har egna rum brukar det fungera bra (det underlättar att bo i villa).

Nu till jul kommer TV/dator/snöa in framför något öka, då det kommer att bli en till TV och ett tv-spel. Men jag räknar iskallt med "nyhetens behag" någon månad under mörkaste och kallaste tiden, sen lär dom förhoppningsvis tröttna på att sitta framför dumburken.

Men man vet aldrig.
 

Jag kan inte

Skrivet av  Karolina med 3 barn. fd. Margurit
svara på om mycket TV-tittande är skadligt, för det vet jag ingenting om.
Jag har mest upplevt att mina barn i de perioder då de har tittat mycket på TV blivit sämre på att sysselsätta sig själva, och så fort de inte har haft något att göra föreslagit film.
Vår äldsta dotter såg på film varje dag under en period då hon var yngre och jag tycker att hon under den perioden hela tiden ville bli "sysselsatt" när hon var hemma och inte såg på film.
Nu har vi sedan ett år tillbaka varit väldigt restriktiva (de tittar bara på helgerna) och jag kan säga att jag faktiskt märker stor skillnad.
Min 4 årige son är hemma mycket (får bara gå 15 t/v på förskolan. pga bebis)och jag är inte direkt den pyssliga eller bakande typen :-) Men han är verkligen helt otrolig på att sysselsätta sig själv, har alltid något projekt på gång. Jag kan ju inte säkert säga att det var för att min dotter såg mer på TV som hon hade svårare att leka själv, men jag tror det.
Farligt eller inte så kan jag för egen del säga att det har underlättat otroligt för oss vuxna sedan vi drog ner på Tv-tittandet. Bara att slippa tjat om tv, eller att passa Bolibompa (som för oss nästan alltid krockade med middagen) + att de mycket mer sällan "inte har något att göra".

Hoppas att du inte tog illa upp. Men det var i alla fall min åsikt.
Mvh
 

Jättebra

Skrivet av  Hella
Nej, jag tar absolut inte upp!!
Jag vill bara höra andras åsikter då de flesta häikring (alltså där jag bor..)verkar ha svårt att vara ärliga i denna frågan.
Jag tycker bara det är svårt att ge min dotter andra alternativ till TV:n.
Hon har ingen uppsjö med leksaker och det hon tycker är roligast innefattar ju att jag ska vara med i leken helst.
Oftast blir det ju så att man tex lagar mat eller städar, och man blir smått galen av tv tjatet då!
Jag tror precis som du, att jag (jag OCH min make) behöver "strikta" regler om när, var, hur det ska vara Ok med tv, film.
Andra regler vi har hemma, har hon tagit till sej jättebra, så det blir säkert inget problem bara vi sätter upp gränsen någon stans.
Jag vill bara komma underfund med HUR mycket jag kan låta henne titta!!
Oj detta blev långt, det va inte meningen!\'
tack för era åsikter, jag vill gärna ha fler!!!!
 

Artiklar från Familjeliv