Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Obligatorisk" "övergreppsutredning" vid pojk-UVI?

Skrivet av undrande

Nå´n som hört talas om att man nu alltid gör obligatorisk "övergreppsutredning" på pojkar som har fått UVI. Min kompis ringde och var uppriven eftersom sonen på 6 fått UVI och att man då gjort en jobbig utredning med koll i ändtarm och koll av penis för att det nuförtiden är så vanligt med UVI på pojkar efter sexövergrepp? Nu hittade de inget, men jag undrar om det här kan stämma? Hur gör de kopplingen sexövergrepp och UVI på en pojke? På flickor kan det självklart vara vanligt med UVI vid samlag eftersom ändtarm och vagina sitter så tätt? Men på en pojke? Självklart KAN det säkert inträffa, men att det skulle vara SÅ vanligt?

Svar på tråden: "Obligatorisk" "övergreppsutredning" vid pojk-UVI?

Nej det tror jag inte

Skrivet av  Sjuksköterska
Hej undrande
Vad jag vet så är det inte rutin på det. Att misstänka alla familjen för sexuellt övergrepp låter lite mastigt. Pojkar får ju inte uvi lika lätt som flickor generellt sett men att kolla allt det låter konstigt. Om det föreligger andra misstankar tex blåmärken eller annat trauma kan jag förstå deras tanke men inte annars. För att en pojke ska få uvi krävs ju bakteriell kontakt - så min tanke är att man misstänker att pojken tvingats till analsex eller oral sex. Jag jobbar inte med barn men det låter konstigt i mina öron. UVI kan pojkar få om förhuden inte går tillbaka som den ska och det samlas bakterier eller pga att blåsan inte tömmer sej ordentligt och det blir urin stående i blåsan ja, det kan ha andra sätt med såklart.
Hur gammal är pojken?
 

han är sex år

Skrivet av  undrande

det här är en "problemfamilj", pojken har tidigare varit "stökig" och mamman mår inte bra, kanske kan det ha föranlett misstanke om övergrepp i kombination med UVI:n men de sa till mamman att de gör en sådan utredning på ALLA pojkar med UVI, det jag fasar för var att det var en läkare som påstod detta och att själva undersökningen var ett övergrepp??? Förstår du hur jag tänker...?
 

Ja verkligen

Skrivet av  Sjuksköterska
OM han inte varit utsatt så är det ju nästan ett övergrepp i sej. OM han HAR varit utsatt så är det nästan ännu värre att göra det så. Nä, det låter väldigt konstigt. Jag tror personligen att jag skulle ha tagit kontakt med medicinskt ansvarig ssk på avdelningen eller chefen på vårdcentralen (ja, var nu detta hände) och frågat om deras rutiner och be om skriftliga belägg för detta.
Jag ska se om jag kan skaffa lite information till dej. Förstår precis hur du tänker!
 

Artiklar från Familjeliv