Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nattamning

Skrivet av Cia med Elias, 2/5
Elias ammar knappt alls på dagen längre - han vill helt enkelt inte, om han inte är ledsen eller övertrött. På nätterna vill han dock amma och där har vi fått problem. Han är nu åtta månader och har blivit väldigt mammig. Är han ledsen duger inte pappa längre. På nätterna vaknar han tre gånger - ibland fler och förr kunde pappan stå och "hoppa" honom till sömns men det går inte längre, han bara vrålar. Jag har försökt att söva honom utan att amma men han vrider sig som en mask och skriker om han inte får bröstet. Jag går tillbaka till skolan om en dryg vecka och Elias pappa ska vara hemma då - jag skulle ju gärna vilja slippa gå upp på nätterna... Just nu är vi hemma båda två för att göra övergången smidig - vad kan vi göra för att lösa nätterna? Någon som varit med om likande? Skulle ju gärna vilja att han somnade om själv på nätterna - hur göra? Kvällarna fungerar ibland, ibland inte men vi ska bli bättre på rutiner kring det och får se hur det går då. Men nätterna... Tänk att få sova mer än fyra timmar i ett sträck... *suckar längtansfullt*
Kram
Svar på tråden: Nattamning

Du kommer säkert få en uppsjö...

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
...av olika tips här inne! Men detta är min egen erfarenhet och du väljer givetvis själv om du vill göra som jag eller inte! Din upplevelse är långt ifrån ovanlig och att barn vaknar på natten för att bli ammade verkar förekomma väldigt mycket. En del ser det som ett problem och vill göra något åt det - som jag själv. Andra nattammar gärna och kör på helt enkelt. Var och en måste göra sitt eget val!

Jag har full förståelse för att du känner att du vill få slut på vanan att Elias enbart vill ha bröstet för att somna om på natten. Till slut tror jag de allra flesta känner att det är jobbigt att vakna om nätterna, om än inte alla.

Personligen har jag använt mej utan tips från NCSS (No cry sleep solution) samt Anna Wahlgren. (Anna har en kur som heter sova-hela-natten-kuren som man kan använda om man känner att problemen gått helt över styr. Själv behövde vi aldrig genomföra en regelrätt kur men plockade delar av den, verktyg för att "lära" Jonna att på natten sover man.) Vi införde magläge vid sovande, en fast nattningsrutin som utfördes på samma tid varje kväll (massage, pyamas, välling i soffan (inte somna vid flaskan!), rapa, gosa lite och sedan i säng) och buffning i rumpan för att lugna), först egen säng och sedan eget rum.

Annas metod har fått enorm kritik här för att vara en skrik-metod fast att man omformulerar skriken till frågor. Själv tycker jag denna kritik är helt obefogad. Jonna har aldrig legat ensam i sin säng och vrålat medan jag bara gått in var femte minut och sagt go natt. Istället har jag lyssnat av henne och gått in till henne när hon varit ledsen, oavsett hur länge sedan jag var där inne sist. Då har jag stoppat in nappen, buffat i rumpan med fasta tag och strukit Jonna över håret/ner på näsan/ryggen. I början fick jag ibland ta upp henne men jag la alltid ner henne igen innan hon somnade. Sedan märkte jag att hon kom till ro mycket lättare i sängen än om jag tog upp henne. Buff i rumpan är helt oslagbart för att lugna. Och då har jag sannerligen inte haft en lätt-lugnad bebis.

Om ni har väldiga problem av att Elias alltid, alltid snuttar sej till sömns så tycker jag ni ska testa "gentle removal" som Elisabeth Pantley skriver om i sin bok NCSS (som jag nämner ovan). Kort går den ut på att man försöker få barnet att släppa bröstet preciiis innan han/hon somnar. Man lossar alltså munnen när man märker att bebisen håller på att falla i sömn. Skulle bebisen då vakna till så ger man bröstet igen men försöker igen lossa vid nästa insomning. Många här inne har provat metoden och kan säkert ge mer råd!

Oj! Vad långt det blev. Har tänkt massor på sömn hela dagen idag så jag kände mej motiverad att skriva helt enkelt. Samtidigt ligger min lilla älskling och sover en trappa upp. Nu för tiden sover hon drygt 12 timmar/natt utan att behöva vår assistans. Visst kan jag höra att hon vaknar ibland (men hon skriker absolut inte!) men hon somnar alltid om själv. Barnets naturliga sömnrytm kan vi inte ändra på, däremot kan vi hjälpa barnen att finna ro utan bröst, flaska eller annat och därmed göra det möjligt för dem att snabbt somna om på egen hand som vi själva gör varje natt några gånger utan att vi ens kommer ihåg det.

Lycka till!
 

Tack för långt svar!

Skrivet av  Cia med Elias, 2/5
Jättesnällt av dig och ett väldigt bra svar var det dessutom.
Några följdfrågor:
HUr fick ni Jonna att somna på magen och inte ställa sig upp? Om Elias själv somnar på mage sover han mycket bättre men lägger man honom så ställer han sig i krypställning för atts edan resa på sig eller sitta upp.
Buffa är så svårt på honom eftersom han vrider och vänder sig och inte vill ligga kvar utan ställa sig upp - hur göra?
Vi kör också en "femminuterslight" när han ska somna på kvällen, dvs går in när det behövs, inte slaviskt var femte minut. Problemet är att vi ibland fuskat och sövt honom på andra sätt - därför måste vi börja om.
Annat problem - om han somnar själv efter att ha legat och skrikit en stund så vaknar han ungefär trekvart senare och är nästintill omöjlig att söva. Han skulle kunna vråla hela natten om så vore.
Tack för att du tog dig tid!!
kram
 

Tipsar dej om info-sidor!

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Läs här inne:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/index.php

Där får du svar på flera av dina frågor. Detta är ett forum där man själv kan be andra mammor om hjälp men det finns oxå ett flertal info-sidor med ren text. T.ex. här: "Verktygslådan: basbegrepp och förutsättningar"

Hade själv inga problem att Jonna försökte ställa sej upp eller liknande för vi började med detta för flera månader sedan nu. Och hon kan ännu varken sätta sej upp, ställa sej upp eller krypa.

Ett tips är att verkligen anamma nattramsan! En liten trudelutt som ni säger varje gång det ska sovas. I början kommer han säkert vakna till av den istället men vat tålmodiga och lägg igen, ramsa och gå ut. Till slut somnar han ju och till slut vänjer han sej vid att detta sägs varje gång han faller in i sömn. Mkt bra att ta till sedan vid nattvaknanden som bekräftelse på att det fortfarande är natten och inte dags att vakna/äta/umgås ännu!
 

Tack,

Skrivet av  Cia med Elias, 2/5
ska gå in på sidorna och läsa på. Altid välkommet med tips och ideér.
Kram
 

Mina tankar

Skrivet av  Lillan
Hej Cia! Du har ju fått bra och utförliga tips från LillaMy, här är mina reflektioner. Jag har också använt en kombination av AW och NCSS och det har funkat jättebra för oss. Kom ihåg att Elias är inne i en period då många bebisar har separationsångest. För oss var det närapå ett helvete runt nio månader, men redan vid ett år släppte det och Emil sov sina första hela nätter (8-12 timmar i sträck). Vissa tycker att man ska ge efter för mammigheten eftersom den normalt släpper av sig själv. Vi kände inte så eftersom jag behövde vila jag också, så min partner kämpade sig igenom den perioden och jag tror att alla vann på det i längden.

Såklart är nattamning eller inte ditt val. Jag tycker personligen att det är OK så länge det är en positiv upplevelse för både mamma och barn, men om du lider av det så tycker jag att det är dags att tänka på alternativ. Vi försökte att trappa ner successivt och det funkade inte alls. Jag provade också Pantleys Gentle Removal som LillaMy nämner, men jag lyckades aldrig ta bort bröstet innan Emil sov djupt. Om jag försökte så vaknade han tvärt och sen tog det 20 minuter till innan han kom till ro. Vi tog till en lightvariant av AW, slutade alltså tvärt, och redan första natten var bättre än någon tidigare natt. Kombinerade med fasta rutiner för mat och dagssömn. Sen genomförde vi inte hela kuren för det passade inte så bra för oss.

Vet inte varför du vill att Elias ska somna själv - är det för att du inte vill lägga den tiden på nattning, eller är det för att det sägs att de sover bättre då? Vi har nämligen alltid varit med Emil när han somnat (ligger bakom honom och sjunger Vyssan Lull) och tvärtemot vad "experterna" säger, så kan han oftast somna om själv när han vaknar på natten.

Hoppas att du finner en lösning som passar för er!
 

Hej!

Skrivet av  Cia med Elias, 2/5
Tack för dina tankar.
Anledningen till att vi vill att Elias ska somna själv är för att vi hittills "Babyboopat" honom till sömns, dvs stått och småskakat honom i famnen. Det börjar bli tungt nu... Han sover i eget rum eftersom både han och vi sover bättre då - i vårt rum vaknade han så fort någon av oss vände sig i sängen.
Elias är - ännu? - inte påtagligt påverkad gällande separationsångest. Han vill visserligen hellre vara hos mig om han är trött eller ledsen än oss sin far men bara om jag råkar vara där. Han kan utan problem itta och leka på golvet medan vi springer omkring i lägenheten och trivs hos andra människor om han fått kolla av dem först.
Problemet som jag nämnde för LillaMy gällande AW är att Elias är svårbuffad. Han vägrar ligga på mage - ställer sig bara upp i krypställning eller vrider sig som en mask. Känns liksom inte bra att hålla fast honom. Hur gör vi?
Tack för att du delade med dig!
Kram
 

Hej Cia!

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
Glädjande att du redan fått så bra svar från LillaMy och Lillan! Själv har jag också mkt bra erfarenhet av AW och kan varmt rekommedera dig att fördjupa dig mer genom te.x hemsidan och/eller Barnaboken! Jag hade själv svårt att få min då 1,5 åring (der var först då vi upptäckte AW och fick hjälp att styra in hans sömnrutiner) att ligga ner och bli liggande för att kunna komma till ro. Försökte hålla honom nere i spjälsängen men det är som sagt inte lätt när ungen bara reser sig som av en reflex. Minns inte hur vi fick det att vända, men mitt råd är att du går in på AWs forum under rubriken sömn och frågar där om just detta. Där finns fler som kanske kan komma med bra tips på hur man får buffningsovilliga små "maskar" att ligga ner och slappna av i kroppen. Där finns gott om kunniga och hjälpsamma föräldrar med gott om erfarenhet. Lycka till!
 

Tack,

Skrivet av  Cia med Elias, 2/5
ska gå in på hennes hemsida. Verkar som om det finns mycket matnyttigt där. En liten fråga bara: kan man buffa i en spjälsäng utan att få kramp i hela kroppen???
(Vilka roliga prickar du har runt ditt nick!! Hur gör man dem?!)
Kram
 

Cia igen

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
Hehe... nä, buffning i spjälsäng på nedersta nivån är inget kul alls. Men förmodligen är barnen för stora för buffning om de är så stora att de ligger längst ner i spjälisen. Och som du själv skrev funkar kanske inte buffningen så bra på ditt barn, han är kanske för stor för det nu? Fråga de kloka vännerna på AWs forum så får du säkert bra tips på hur du ska gå tillväga istället för att få gossen att slappna av i spjälisen (även om det finns viss risk för att du kan behöva stå dubbelvikt över kanten ändå. Smällar som man får ta, men det gör man rätt gärna om plutten lär sig sova bra i slutänden :-)

De roliga prickarna runt mitt gör man lätt genom att skriva två kolon (:) efter varandra!

Än en gång, lycka till! Du är redan på rätt väg!
 

Men alltså!

Skrivet av  Cia med Elias, 2/5
Hur korkad är inte jag! Två kolon... ja jösses... *asg*
Tack igen!
Kram
 

Babyboopning

Skrivet av  Lillan
:) Har aldrig hört det uttrycket innan, men det är mycket talande! Vi körde med en variant där vi sprang framåt tillbaka alternativt gjorde djupa knäböjningar. Det gjorde susen för benmusklerna kan jag berätta, men är såklart inte hållbart för varken ryggen eller orken.

Att somna själv (ensam i rummet) är en helt annan sak än att somna liggandes ner utan babyboopning. Emil har aldrig somnat utan att vi varit i samma rum och jag uppfattar inte det som ett problem.

Det är ju ett tag sedan vi gjorde vår AW variant men jag minns att just under den perioden så satte sig Emil up i sängen som en reflex så fort han kom upp till ytan i sömnen. Ofta vaknade han sittande och blev alldeles förtvivlad. Så jag vet att vi hade samma problem med buffningen som du. Vad jag gjorde var att jag förberedde mig noga, läste allting jag kunde och "övade" på min partner innan jag satte igång. Jag tror det ligger hemskt mycket i att vara bestämd och veta vart man vill, Elias känner av om du är osäker och då blir han osäker med. Jag la vänster hand långt upp på hans rygg med lillfingret upp mot huvudet. Sen hade jag en rytm "ett, två, tre, fyra" där ett innebar att jag försiktigt men bestämt tryckte ner vänster hand samtidigt som jag buffade med höger, två - fyra bara buff med höger. Det kändes lite taskigt i början att hålla ner honom på det viset, men snart slappnade han av. Den första kvällen med buffning var den första gången någonsin som han somnade utan att vi studsade eller ammade.

Jag tycker att det är värt att prova AW. AW funkar jättebra för många men inte för alla, så jag tycker att det är viktigt att läsa andra böcker och vara öppen för andra alternativ om ens barn inte verkar svara bra på metoden. NCSS är en bok som är populär här. Jag har också läst en som heter "Solve your child\'s sleep problems" vars metod jag inte gillar så bra men det var massor av information om barns sömn som jag haft nytta av. Bara min åsikt.

Kram från mig!
 

Aahh,

Skrivet av  Cia med Elias, 2/5
känner igen det där med knäböj och annan gymnastik - fanns ju mödragymnastik förr, vi kanske kunde bli rika på Få-barn-att-somna-gympa"?! *s*
Ska ta och öva AW-buffar på maken och se hur det funkar. Idag somnade Elias fint efter bad, välling, saga och sång. Maken satt hos honom och lade honom ner när han ställde sig upp och till slut tröttnade han. (Elias alltså, inte maken... *ler*) Å andra sidan var Elias vansinnigt trött etersom han sovit dåligt under dagen och förra natten.
NCSS verkar bra, ska leta efter den.
TAck igen!
Kram
 

Artiklar från Familjeliv