Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

varför "fäktar" hon så fruktansvärt med armarna?

Skrivet av anna k i stockholm
min dotter, 5 mån, fäktar med armarna på nätterna. Hon vaknar inte (om hon inte fäktar sig själv i ansiktet, vilket händer ibland) men jag kan ju inte sova. Hon vänder, vrider, fäktar, slår och sparkar. Ibland skrattar hon och ibland skriker hon i sömnen.
Jag stoppar in nappen ibland och tröstar lite när hon verkar orolig. Men VARFÖR blir det såhär, och finns det något man kan göra. Jag har inte sovit mer än 2 timmar i sträck på mer än 2 månader nu.

Ha henne i eget rum går inte för då måste ju jag stiga upp och sitta bredvid henne, det bästa är att ha henne i sängen med mig, då blir det enklast.

Pappan vaknar såklart inte. Hon äter dessutom fortfarande 2 ggr per natt, vid 02 och 05 och sen vid 10.

HJÄLP, någon som har några tips.Obs, problemet är alltså inte min sömn, utan att hon verkar sova så oroligt.
På dagen är hon glad, nöjd, trygg och sover 3 ggr per dygn i ca 1 timme. Helt lugnt och skönt.
Svar på tråden: varför "fäktar" hon så fruktansvärt med armarna?

Hon skulle förmodligen

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
sova mycket bättre om hon låg på mage istället. Hyr ett andningslarm om du tycker det känns säkrare.
 

Alternativt

Skrivet av  Lillan
Håller med tösen om att sova på magen nog hjälper. Alternativet kan vara att linda. Det hjälper även en orolig bebbe på dagen. Läs på www.miracleblanket.com.
 

Artiklar från Familjeliv