Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tumm sugning

Skrivet av Camilla me Emilia 9911 & Ludvig 041120
Vet inte om det här är rätt snack, men jag gör ett försök.

Vår son snart 7 veckor gör hela tiden sina tappra försök att suga på tummen. Och det är något som vi absolut inte vill. Jag själv var en tumm sugare och minns vilket helsike det var att bli fri från den, lyckades till slut vid 8 års ålder.

Nu försöker vi hindra honom från att använda tummen genom att dra ner tröjan över handen. Men rätt som det är så har han lirkat ut sin hand genom tröjan och snuttar och har sig på tummen. Ser iofs väldigt gulligt ut men vi vill verkligen inte att han blir en tumm sugare.

Någon som har förslag på hur vi mer kan göra för att hindra honom?
Jag ammar honom fullt, ca varannan timme på dagen, ibland oftare, lite längre uppehåll på natten.

Tacksam för tips och råd

Svar på tråden: Tumm sugning

napp

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
IOM att han upperbaligen vill suga mer än vad amningen ger så får du nog välja antingen tumme eller napp. I det läget hade jag valt napp pga av den är lättare att sluta med och inte gör lika stor skada.
 

kanske erbjuda en napp

Skrivet av  X-tjejen
om du känner att det är ett alternativ
om du absolut inte vill ha napp till ditt barn är det nog så att en del finner tummen som ett snuttealternativ
det finns ju de som inte snuttar på fingrarna med iofs
min dotter snuttade lite på tummen som bäbis totalvägrade napp men nu ett år gammal snuttar hon inte på några fingrar alls har inte heller någon filt eller liknande
men så enkelt är det nog få som kommer undan vanligast är att barnet har någon form av snutte tror jag
 

Artiklar från Familjeliv