Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag samsover med min trettonmånader...

Skrivet av Fyra barn o två missfall
...gamla son. Har samsovit med två av hans tre äldre syskon och de har båda sovit lugnt o tryggt hela nätterna, o jag var helt övertygad om att samsovning är det bästa för barnen o att detta gör att de sover gott. Men se detta har jag förstått nu är fel, för min lille kille vaknar ganska ofta på natten o är ledsen. Ibland kan han vakna många gånger under en natt. Oftast somnar han om ganska fort, han får tutte o sen dröjer det ca 10 sek o så sover han. För min del är detta inget särskilt stort problem, men jag tycker synd om sonen som ju vissa nätter inte riktigt kommer till ro utan får sin sömn störd flera ggr.
När han sover middag ligger han i sin vagn o även då sover han oroligt.
Någon som har liknande erfarenhet?!
Svar på tråden: Jag samsover med min trettonmånader...

Oj, fel nick (IMT)

Skrivet av  Fyra barn
g
 

Vår dotter

Skrivet av  mamma
har sovit i sin spjälsäng sen hon kom hem från BB.
De gånger vi - ex på besök hos släkten - varit hänvisade till samma säng sover hon jättedåligt.
Samsovning är inget jag förordar.
Jag tror absolut på att även små barn behöver sitt privatutrymme för att komma till ro.
Låter som din son behöver lära sig att just komma till ro.
 

Samma här...

Skrivet av  Eleonor med Cesar 040107, bf 24/4
Vår son har sovit hela nätter i spjälsäng sedan han var 2 månader. Först intill vår säng, och sedan från 5 månader i eget rum. Har funkat utmärkt. Han skulle aldrig komma till ro i vår säng, och skulle definitivt bli störd av oss.

Själv är jag likadan och har varit sedan barnsben. När jag var 2 år bad jag om "egen lägenhet" när vi sov borta. ;o) För mig är sömnen också något privat. Jag vill liksom gotta in mig i min lilla kokong, återgå till fosterstadiet eller något, helst mellan två kuddar och i ett helt tyst rum. (Fast när vi får nästa spädbarn är ju inte detta något jag förväntar mig ska fungera, jag är också flexibel tack och lov). Alla är vi olika!
 

Hm

Skrivet av  Vickan m EJ
Barn är ju olika. Vad som är bra för en kanske inte funkar för en annan.
Men du skriver att din son sover oroligt även när han sover själv. Så då är det kanske inte just samsovningen som gör att han sover dåligt?

Mina barn har sovit bättre när de fått sova hos oss. Men med dottern var det som om det blev för trångt för henne så då fick hon egen säng. Så nu har hon välmöjligheten att sova själv eller med oss.

Dotter sover mer oroligt än sonen som sover som en stock och har sovit hela nätterna igenom sen han var 1,5 år. Så barn är olika.
 

Jag tror att sonen föredrar samsovning...

Skrivet av  Fyra barn
... jag har en bred säng o lägger mig ibland en bra bit ifrån honom men han flyttar sig alltid o lägger sig så nära mig som möjligt, han riktigt borrar in sig i mig ibland, så att bryta samsovningen för sovande i egen säng tror jaginte är lösningen på hans oroliga sömn. Jag tror att det är bättre för honom att vakna nära mig när han är ledsen än att vakna ensam, eftersomhan ju föredrar att vara nära mig.
 

ett inlägg till från mig

Skrivet av  X-tjejen
tycker du det fungerar bra med samsovningen?
är det rent av någon utomstående som säger att Åh han blir störd kanske?
ibland är det som så att man inte ska lyssna på andra för mycket utan utgå ifrån vad man själv har för erfarenheter och hur man själv känner sitt barn
bekanta eller andra i familjen är inte där och känner inte ditt barn på samma sätt :)
bara ett tillägg
 

Man vet ju inte.....

Skrivet av  AnKa
han hade kanske sovit ännu oroligare om han sovit ensam i egen säng än vad han gör nu. Trivs du med samsovningen så fortsätt med det. Jag tror som du att det är bättre att han vaknar hos dig än ensam.
 

Hur sover han om du lägger han i egen säng då?

Skrivet av  X-tjejen
sover han fortfarande oroligt har samsovningen ingen betydelse utan tvärtom kan vara en god trygghet när han vaknar till att ha mamma nära nära
samsover med min 14 månaders och det går jättebra
innan vaknade hon 5 eller fler gånger /natt
Men nu sista veckorna så vaknar hon oftast bara EN gång!!
så det kan ändra sig snabbt med
hon har absolut inte velat ligga själv så samsovning är det enda som fungerar oss emellan
jag har inte praktiserat samsovning med sonen innan och jag har försökt många gånger att hon skulle sova i egen säng men nej samsovning fungerar bäst för oss alla
så prova dig fram
men du skriver att han sover oroligt även då han sover ensam i vagnen dagtid är det samma slags oro eller på ett annat vis?
du som mamma eller ni som familj får komma fram till vad erat barn gillar mest
kasnke är en spjälsäng precis jämte din sida av sängen bra du kan snabbt sträcka in handen och trösta
kanske är det samsovning eller kanske är det helt ensam?
du känner ditt barn mycket bättre än vi som svarar här vi kan bara ge råd och stöd
*kram*
 

Sonen har aldrig sovit i egen säng...

Skrivet av  Fyra barn
...men jag antar att han inte skulle trivas med att sova ensam. I alla fall gör han inte det på dagarna. Han sover mycket lugnare o längre om jag sover middag tillsammans med honom. (Helst vill han ligga på min mage men det får han oftast inte). Så jag tror som jag skrev ovan inte att hans sömn blir bättre om han får sova ensam.
Jag trivs med samsovning. Det som gör mig förundrad är det faktum att han överhuvudtaget sover oroligt _trots_ samsovningen. Han borde ju känna sig trygg med mig bredvid sig, precis som hans syskon gjort.
Men det är väl så att alla barn är olika o att alla inte har samma sömnsätt. Som någon sa så är det nog inte jobbigt för sonen att vakna på nätterna eftersom han somnar om så fort igen. O jag lider inte så mycket av det heller, för jag somnar oxå om snabbt.
Så efter att ha dryftat vår sömnsituation med er har jag kommit fram till att vi inte har något sömnproblem. Tack så mycket alla för att ni hjälpte mig att komma till den insikten!
Kramar
 

Men är det inte väldigt vanligt då

Skrivet av  X-tjejen
att barn runt ett års åldern sover oroligt och även äldre barn?
Min snutta vaknade 5 gånger eller mer då hon var ett år och hon ville helst ligga med bröstet i munnen hela tiden
Nu är det bättre hon är idag 14 månader hon ammas 2 gånger på natten ca ibland bara en gång. Men hon vaknar ju till lite emellanåt ändå och snuttrar till sig lite
har aldrig tänkt på det osm något fel
vi vuxna vänder ibland på oss lite omedvetet med i sömnen
 

Sova mellan oss

Skrivet av  Helena
Min dotter på 13 måpnader sover mellan oss och sover äst så. Är orolig om hon sover i egen säng, vaknar oich skriker till hon kommer får liggwer i vår säng. Nu så sover hgon bara i vår säng. För att hon och vi ska få sammanhållande sömn. Hon har gott om utrymme och ligger en bit från oss båda.
 

Artiklar från Familjeliv