Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min 4-månaders har blivit som förbytt - hjälp

Skrivet av M med två tjejer
Hej! Har en flicka på snart 4 månader och en på drygt 2 år. Våra nätter är ett enda kaos och jag skriver för att få råd.
Lillflickan har extremt svårt att somna och komma till ro, gäller även dagtid. På kvällen får jag amma henne till sömns, har prövat att lägga henne i vaggan halvsovandes och stå och vagga men det är omöjligt, hon kan skrika hur länge som helst och det blir bara värre och värre, till slut är hon så hysterisk att hon fått panik och vägrar amma t o m.
När hon somnat vid bröstet lägger jag henne i vaggan. Förut sov hon då oftast från 21-22 till framåt 04-tiden. Ammade en gång och sov sen till ca 06-07.

Nu är det dels svårare att få henne att somna och hon vaknar dessutom redan vid 00-01-tiden och vill amma. Sen är cirkusen igång.
Hon ligger och småsnuttar i över en timme. Somnar av och till. Försöker man avbryta och lägga henne är hon helt plötsligt klarvaken och vill äta mer. Så kan hon hålla på i flera timmar.
Till slut har hon ätit färdigt och jag lägger henne. Vaggan går inte, då skriker hon bara, så hon får ligga bredvid mig. Men hon är enormt orolig. Ligger och tjoar och ryter som ett lejon och skriker sen mer och mer. Det slutar med att stora tjejen vaknar och springer in och lägger sig på andra sidan om mig och högljutt kommenterar allt bebísen gör. Oftast slutar det med att jag får lägga henne vid bröstet och sen får hon ligga och suga tills hon somnar och sen får hon fortsätta sova ovanpå mig.

När hon äntligen somnat så börjar stora tjejen skrika och gråta i sömnen, kastar sig runt som en krokodil och sparkas. Naturligtvis vaknar den lilla igen då. Sen sätter stora tjejen igång och SNARKAR som det värsta sågverk. Lilla tjejen hoppar till varje gång.
Så fortsätter det hela natten. Har man tur slutar stora tjejen snarka och vi får sova kanske en timme på morgonkvisten. Kl 06 är båda vakna och pigga. Lilla tjejen ryter och tjoar och skriker och vägrar ligga kvar i sängen. Jag är så trött att jag nästan spyr. Har oftast fått sova sittandes, kanske max 1-2 timmar sammanlagt sen midnatt.

Jag vet inte vad jag skall göra. Båda två stör varandra. Jag kan inte gå och lägga stora tjejen i sitt rum eftersom lilla tjejen ligger på mig hela natten och vaknar av minsta rörelse.

Någon med erfarnehet av olika sömnmetoder och när man kan börja med dem? Har läst att de kan vara skadliga för barnet?
Vill inte göra något som skadar barnet. Samtidigt kan vi ju inte ha det såhär heller, och det blir värre för var natt som går.
Kan tilägga att lilla tjejen är mycket envis och viljestark och ingen man tar där man sätter henne. Hon kan faktiskt skrika hur länge som helst, ger sig aldrig.
Hjälp!
Svar på tråden: Min 4-månaders har blivit som förbytt - hjälp

mitt tips

Skrivet av  br
Hej
Min familj var i en liknande situation tidigare. Vi löste sömnproblemen med hjälp av Anna Wahlgrens "sova hela natten kur". Mitt tips är att gå in på hennes hemsida www.annawahlgren.com och det föräldraforum som finns där. Du kan då läsa allt om kuren och andra föräldrars erfarenheter. Hoppas att ni snart får en dräglig tillvaro

 

Artiklar från Familjeliv