Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Orkar inte mer nu :O( *lååångt*

Skrivet av Yllis m. Leia o. Mira
Min nio månaders är helt hemsk om nätterna. Hon vaknar var 40-45 minut hela nätterna igenom.
Både jag och sambon lider av sämnbrist och har inget tålamod alls längre.
Klarar inte längre av att vara den mamma jag vill. Bara skäller och gnäller på min lilla trotsiga tvååring hela dagarna känns det som.
Vi har testat det mesta känns det som.
Slutade att nattamma vid halvåret men lilla fröken vaknar lika ofta ändå. Inte för att äta för hon söker inte ens bröstet.
Vi har testat med samsovning, sova i egen säng i vårt rum, sova i egen säng i eget rum (samma som storasyster) men hur vi än gör så vaknar hon ändå.
Vissa korta perioder så sover hon bättre och vaknar kanske runt 3 ggr per natt men det går snart tillbaka i gamla vanor igen.
Hon har alltid varit lätt att söva om men de sista veckorna har även det blivit svårare.
Nu har hon 1-2 ggr per natt jättesvårt för att somna om och håller oftast på och knölar/gnäller/skriker/babblar i två timmar innan hon äntligen somnar om igen.

Börjar känna mig smått desperat här för det känns inte som om jag funkar riktigt längre.
Får ångest på kvällarna och vill inte gå och lägga mig för det är så otroligt jobbigt att bli väckt hela tiden.

5mm strider mot allt jag känner för och tycker så den metoden vill jag inte köra, men det måste ju finnas andra vägar att gå för att få tjejen att somna själv och sova hela nätterna.

Någon som har koll på "no cry sleep solution" , som vet vad den går ut på och om den funkar?

Känns nästan som om vi är villiga att testa med sömntabletter snart men det är ju allra sista utvägen och går det på annat sätt så blir jag lycklig.

Tack alla ni som orkat läsa hela inlägget. Det blev några rader :O)





Svar på tråden: Orkar inte mer nu :O( *lååångt*

Ojdå..

Skrivet av  Mamma Mia
... det låter inte roligt alls! Att sömnbrist är en effektiv tortyrmetod förstår man när man själv är/ varit drabbad. Hur äter hon på dagarna? Är hon så fullmatad som det kan gå på kvällen? Hur sover hon om dagarna? Om hon har längre sovperioder på dagarna kan man kanske minska ned dagsömnen som ett försök.
Somnar hon där hon ska sova? Mer el mindre av egen maskin eller hjälper ni henne att somna? Barn vaknar ofta ett flertal gånger under natten (spec under utvecklingsperioder) o då är det värdefullt att de kan hitta ro själv o somna om på egen hand.
Jag tycker du kan kolla upp NCSS, den ska tydligen gå att köpa för en liten peng på akademibokhandeln (?). När min dotter strulade såhär så provade vi en modifierad AW metod på henne o det har funkat bra. Min son är oxå 9 mån o han sover sådär på nätterna. Ibland vaknar han bara 1 gång men för det mesta 2-3 gånger. Just nu så känns det ok eftersom han har varit/ är sjuk men om det inte rättar tills sig framöver så ska även jag köpa boken om NCSS o hitta inspiration där.
Lycka till! =)
 

Ni har det jättejobbigt!

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
Ingen som varit i liknande situation kan fatta hur dåligt man mår av att ha det så här! Jag tror att ni skulle bli hjälpta av att läsa på om AWs sova-hela-nattenkur. Sova i egen säng i eget rum (eller hos storasyster) i kombination med att ni läst på och vet vad det handlar om och hur ni ska göra för att lära henne somna och sova tryggt. Ta tid på er att verkligen sätta er i in metoden så ni förstår den. Det kanske inte vänder över en natt och kanske inte heller efter tre, men det kommer att bli bättre om ni satsar! På www.annawahlgren.com kan du läsa mer och ställa frågor/läsa på forumet under rubriken sömn. Där får du massor av stöd och hjälp från andra som varit i er sits och som blivit hjälpta. Varmt lycka till!
 

Hej

Skrivet av  I Längtans tider med lilla M
Ni kan inte ha det lätt just nu, M sover i perioder så dåligt och då går vi på knäna och då har jag ändå ingen 2-åring hemma....

Jag har läst NCSS och kan rekomendera det mycket, det har hjälp oss jättemycket även om det inte är helt bra än så länge.
Det går att köpa på adlibris, kommer på ett par dagar och är på lätt engelska.
Det jag gillar med hennes råd ( för det är ingen medot utan en samling råd där man plocka allt efter behov)
Hon är helt emot olika skrikmetoder, vilket kan kännas bra att veta.
Om du har frågor så "ropa" på mig så ska jag försöka svara.

Kram och lycka till
 

Vad är NCSS?

Skrivet av  Katarina
Hej
Jag känner igen mig i Yllis m. Leias beskrivning. Vår kille har sovit ok men nu är det inte något vidare. Något måste göras. Vad är NCSS?
Tack för hjälp.
 

No-cry sleep solution

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
Det är en bok skriven av Elizabeth Pantley och den går att beställa från adlibris precis som "I Längtans tider..." skrev ovan. Du kan också kolla lite på Elizabeths hemsida www.pantley.com/elizabeth

Jag rekommenderar verkligen boken som har hjälpt oss jättemycket. Vår son sover hela nätterna nu och somnar sgs själv i sin säng.

mvh,
Susanne
 

Lider med dej vännen!!

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Förstår att ni har det fruktansvärt jobbigt rent ut sagt. När man inte får sova ordentligt blir man till slut alldeles knasig i skallen. Kände det själv som ja gick runt med hela huvudet i frigolit i somras. Och någon bra mamma är man inte då (fast det tycker jag absolut inte stämmer på dej, tvärtom är du en av de mammor som jag ser upp till mest av alla!)

Jag tror helt klart att ni skulle kunna bli hjälpta med tips från Anna Wahlgren och NCSS. Funkar det på Jonna så går det nog på de flesta. Kika på länken som Tösen tipsar dej om och köp boken av Elisabeth Pantley på Adlibris. (Men du får gärna låna den av mej oxå!)

Jag tror absolut att det finns en väg ut ur detta och att det kommer gynna både er och Mira. För inte är hon lycklig av att va ledsen långa stunder på natten. Jag vill absolut inte lasta er för detta för ni vill ju såklart er dotter allt väl i världen. Men såklart kommer hela familjen må bättre om alla sover! Och jag förstår dej, 5MM känns bara så fel. Något som gör så ont i hjärtat kan bara inte vara rätt!

Fråga gärna mer om du vill! Kanske ses vi hos Neta eller Eva inom ett par veckor oxå.

Stora styrkekramar till dej gumman!
 

Hallå där tjejen.

Skrivet av  Yllis m. Leia o. Mira
Har faktiskt tänkt att maila dig och be om lite vägledning. I mina ögon är du lite utav en sömnguru:O)
Vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg. Det värmde vill jag lova. Speciellt när det kommer från en sån engagerad supermamma som du :O)
Har som vanligt glömt att gå in på fika mailen så det ska jag genast göra.
Om vi ses hos Eva så vill jag gärna låna boken förresten.

Kram
 

Tack snälla för era svar.

Skrivet av  Yllis m. Leia o. Mira
Ska gå igenom både AW och NCSS nogrant så får vi se hur vi gör.
Mira somnar i sin säng på kvällarna och det går oftast ganska snabbt. Hon läggs på maggen och bumpas i rumpan. Men som sagt hon vaknar ju igen:O(
I natt var världes drömnatt. Hon somnade vid kvart i åtta och vaknade först vid halv ett. Det ni :O) (Kan inte minnas när det hände sist). Sen vaknade hon bara två ggr till på hela natten. Vaknade vid halv nio i morse.
Vågar dock inte hoppas på att denna natt blir liknande.
Sömnen på dagen är helt olika från dag till dag. Nu har storasyster varit hemma sen strax innan julafton så nu har det varit rena cirkusen hemma.
Ibland sovar Mira tre ggr men oftast två ggr per dag. Och allt mellan 15-180 minuters sömnstunder.
På måndag börjar Leia hos dagmamman igen så då ska jag föra in ordentliga matrutiner till Mira och hoppas att hon då kommer sova bättre.
Svamligt det blev det här.
Lovar att återkomma.
Kram på er och tack för att ni tog er tid.
 

Tror du tänker helt rätt! *långt*

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Vi vuxna mår bra av rutiner och jag är övertygad om att detta även gäller våra barn. Man vet ju själv hur man känner sej om man ena dagen måste gå upp kl. 6 och andra sover till 12. Att sova och äta på regelbundna tider trivs både hjärna och kropp bra med, hos vuxna som hos barn.

Att skapa ordning ur kaos tror jag helt klart är en nyckel! I denna ålder som våra hjärtegryn är nu så behöver de ca 14 timmars sömn. Vi delar upp det på 12 timmar natt och 45 min + 1,5 timmar dagsömn. Och ja, jag väcker Jonna om utifall att hon skulle sova för länge. Men det är oerhört ovanligt vill jag lova! Mer än så får hon alltså inte sussa dagtid, däremot ska det ju erkännas att det blir mindre ibland.

En annan sak jag tänkte på med det du skriver är att du berättar hur Mira somnar genom att bli buffad i rumpan. Detta tror jag kan vara nyckel nummer två! Att sova på mage och bli buffad för att lugna ner sej passar utmärkt för de allra flesta barn... dock tror jag det är viktigt att sakta men säkert fasa ut buffet. D.v.s. sluta när Mira är avslappnad och nöjd och inte när hon redan somnat.

Alltså, lägg ner i sängen, buffa lite, säg god natt och gå sedan ut. Blir hon då ledsen så går ni bara in igen och gör om hela proceduren. Igen och igen och igen. Detta är således ingen 5MM eftersom man kastar klockan all världens väg och istället går in till barnet när det behövs. Dock går man inte in när barnet bara gnyr till, babblar eller annat som inte påvisar att de är riktigt ledsna. Mira får alltså böka omkring, pilla på täcket, jollra och vad hon vill, allt utom att gråta, då går man in och hjälper dem komma till ro, men inte att somna, det är just de som barnen måste komma på hur man gör alldeles själva.

En annan viktig detalj i denna ålder är att barnen ofta har svårt att slappna av och blockera bort allt de ser. De vill helt enkelt titta, känna och upptäcka så mycket att de inte lyckas somna, hur trötta de än är. Detta kan man avhjälpa genom att a) stimulera dem mycket på dagen så de får sina behov tillfredsställda (för det ska vi ju inte missunna dem, tvärtom, men det tror jag absolut inte att du gör heller) och b) kanske mest viktigt, avskärma dem på natten och mörklägga, kanske helt åhållet, i rummet. Jonna sover enormt mycket bättre i totalt mörker. Annars har hon enormt svårt att koppla av. Hon kan vara i gasen till 110% men sedan bli lagd i ett mörkt rum i lugn och ro och sedan somna på 1 minut. Det är som att hon säger, åh tack mamma, för att du hjälper mej att slappna av, jag tror jag däckar! :)

Hoppsan, det blev visst en uppsats detta! Men jag vill så gärna att ni ska få ordning på kaoset och finna nattro hela lilla, goa familjen. Jag finns oftast på MSN om kvällarna om du vill nått mer. Annars ses vi på nästa mars-träff!

Kram gumman!
 

Oooh

Skrivet av  Mayamamma 030815
Här har jag gått i ett år och undrat vad NCSS är - och inte brytt mig om att ta reda på det! Det låter ju väldigt vettigt (har varit inne på Pantleys hemsida och kollat lite), tänk om det kunde hjälpa min lillsnäcka också! Hon har aldrig haft några regelbundna nattvanor, vaknat 0-3 ggr men somnat om efter lite välling. Däremot har det tagit 10-20 minuter att "söva" henne vilket är helt OK. Men de senaste veckorna har hon "vägrat" att somna, det tar ungefär en timma varje gång och sedan vaknar hon flera gånger per natt och har lika svårt för att somna om. Inatt vaknade hon halv tre och somnade kvart över fem, gissa om jag är trött...

Nu ska jag beställa boken :o)
 

Artiklar från Familjeliv