Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

4 mån - strul vid sovstund på dagen

Skrivet av JillyJ.
Tänkte höra om någon har tips för min lilla tjej kan under dagen endast somna i vagnen eller med bröstet i munnen..
och då menar jag verkligen MED BRÖSTET I MUNNEN! Ibland får jag ligga kvar bredvid henne och "stoppa in det" 20 gånger innan hon somnar av. Situationen blir naturligtvis helt ohållbar.

Hon somnar fint _i sin säng_ på kvällen när det är dags att sova, men absolut inte på dagen - då skriker hon bara. Och jag kan inte gå ut varje gång hon behöver sova, det funkar bara inte.

Lillan tar inte napp. Bara bröst alltså.
Vad ska jag göra? Ständigt snuttande i 20 min innan sovstund är jättejobbigt och tröttsamt för oss båda. Jag skulle så gärna vilja att hon får ro att somna själv.

TACKSAM för alla som har tid och lust att skriva vad ni tycker!
//Förstagångsmamma
Svar på tråden: 4 mån - strul vid sovstund på dagen

Kan hon inte

Skrivet av  Cilia med June
få sova i vagnen inomhus då? SÅ kan du vagna henne över en tröskel eller så?
Så gjorde jag med June när hon var lite mindre, och det funkade bra.

Knepet är bara att vagna mindre och mindre med mindre rörelser alltså, för om hon somnar och vagnen rullar brukar de vakna när man stannar den.

Lycka till! :)
 

Funkar det

Skrivet av  Tokaungen
att vagna hene inomhus som Cilia skrev? Testa över en tröskel eller liknande, det brukar fungera bra.

Buffning i rumpan à la Anna Wahlgren kanske kan vara något annars, många (inte alla) barn verkar bli lugnade av det. Om det inte funkar att buffa i sängen kan du testa att hålla henne mot ena axeln, som om hon skulle rapa, och buffa i rumpan samtidigt.
 

Artiklar från Familjeliv