Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sömntimmar för tvååring!

Skrivet av Nina
Hej!
Jag undrar hur mycket era tvååringar sover och, Jag har en kille som inte vill sova middag utan är uppe hela dagen mellan ca 7:30 till 20:00
Skulle vara intressant att få lite råd! han sover ca 10 tim per dygn
Svar på tråden: sömntimmar för tvååring!

Min tvååring

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
sover ca 19.30-7.30 och sover middag ca 13-14.30. Prova att lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen. Bestäm en tid för middagslur efter lunchen då han ska sova. (Te.x äta lunch kl 12 och kl 13 ligger han i sängen/vagnen för att sova). Kör samma tider för mat och sömn varje dag så det blir en vana för er båda. Han behöver sin middagssömn ett tag till tror jag.
 

Min dotter...

Skrivet av  Jessica
som är precis två år fyllda har börjat sluta sova middag. Hon sover inte middag varje dag längre, nästan bara de dagar då hon är på dagis (går 3 dagar/veckan).

Om hon sovit middag har vi jättesvårt att få henne att somna i rimlig tid på kvällen. Hon är jättepigg och kan lugnt va uppe till 22. Har hon inte sovit somnar hon vid 19-tiden. Sover sen till 07-tiden oavsett när hon la sig.

Har märkt att det är flera tvååringar på hennes dagis som är likadana som hon, dvs som börjat sluta sova middag...så det kanske även din lilla kille har.
 

Artiklar från Familjeliv