Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svårt att somna för natten

Skrivet av Camilla me Emilia 9911 & Ludvig 041120
Vår son är 7 veckor gammal. Somnar oftast av sig självt på dagarna.
Men kvällarna är det helt omöjligt att få honom att somna själv, eller sova över huvudtaget.
Han är hur trött som helst och somnar så fort han får amma, men när jag lägger ner honom så vaknar han.
När klockan är 22-23 går jag själv och lägger mig, då lägger jag honom vid bröstet och då somnar han direkt. Kan då lyfta över honom till hans säng och han sover sedan vidare i 4-5 timmar.
Har försökt att lägga mig ner tidigare på kvällen med honom men då vaknar han så fort jag lägger honom i hans säng.
Jag ser ju på honom hur trött han är på kvällen och ändå så sover han inte, undrar hur det kommer sig.

Han sover inte så mycket på eftermiddagen, är väl vaken från 16 tiden och sover sen inte mer än ngra minuter vid bröstet under kvällen.

Någon som har tips på hur vi ska få honom att somna på kvällen?
Svar på tråden: Svårt att somna för natten

Hej!

Skrivet av  Majan
Problemet verkar inte vara att få honom att somna eftersom han somnar vid bröstet, utan att få honom att sova vidare.

Prova att ha honom kvar vid bröstet, eller i famnen, i minst 30 minuter innan du lägger ner honom. Så små barn tar det ca en halvtimme för innan de kommer ner i djupsömn, flyttar man på dem innan det så vaknar de till, och så är det bara att börja om med att få dem att sova igen.

För en del funkar det också att värma upp sängen innan man lägger ner barnet tex med en vetevärmare, eller att lägga ned barnet och fortfarande hålla runt det en stund, och sedan sakta sakta ta bort händerna.
 

Artiklar från Familjeliv