Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sexliv?

Skrivet av Familjsen
ni som har barnen i sängen hur får ni tillfälle att mysa med er partner? Om barnet sover i egen säng från dag ett borde det väl funka? Psykologerna säger ju alla olika om det här med samsovning men Phil som jag har stort förtroende för tycker ju att det bästa föräldrar kan göra för sina barn är att ta hand om sin relation och det gör man bäst med barnet i egen säng. Men som min signatur antyder, jag har inte barn ännu.
Svar på tråden: sexliv?

Om vårt sexliv

Skrivet av  Pallas
vore bundet till sängen skulle det vara rätt trist i mina ögon i allafall... Vi har inga större problem att älska tyst i samma rum som vårt sovande barn, men nu när det väntas syskon och det kommer bli två kommer jag inte kunna slappna av. Då får vi hålla oss till resten av lägenheten.
 

Men du ...

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
sex kan man väl ha i andra rum!!!

Hur man tar hand om sin relation handlar väl om väldigt mycket mer än hur man har ställt sina sängar? Det handlar ju om att kommunicera med varandra, dela på ansvar, umgås, göra trevliga saker tillsammans, kanske ha barnvakt och gå på resturang osv. Och så kan man ha sex när barnen sover när man har tid och ork och lust, men det har man kanske inte lika ofta under de mest intensiva småbarnsåren oavsett var man sover. När barnen somnat vill man kanske mest ha en lugn stund.

Men när orken, tiden och lusten sammanfaller så kan man faktiskt ha sex i andra rum än just sovrummet, om man nu inte bor i en etta. Och om man bor i en etta så finns ju faktiskt badrummet. *s* Soffan eller en madrass på golvet i ett annat rum fungerar faktiskt alldeles utmärkt!

Sen kan man ju passa på att ha sex i sängen om barnet sover middag i ett annat rum också, kanske i insatsen till vagnen eller i babysittern. Eller när man har barnvakt.

Har man en stor säng eller sängen intill väggen så behöver barnet inte ligga mellan föräldrarna heller, utan kan ligga bredvid den ena föräldern, så kan man ändå sova sked och vara nära sin partner, med barnen inom "napp och klapp-avstånd" som jag brukar säga. Hur pigg och glad blir någon egentligen av att behöva gå upp varje gång barnet vaknar? För det gör faktiskt nyfödda spädbarn titt som tätt! Då är man snabbt ett sömnlöst vrak och det gör inte under för vare sig lusten eller relationen vill jag lova. Vi provade spjälsäng till vårt första barn, och det var det sämsta jag nånsin köpt! Väldigt dyr och fin var den också, såg åtminstone snygg ut där den stod. Men det var väl det bästa jag har att säga om den. ;-)

Jag trodde att jag absolut ville ha spjälsäng och aldrig skulle vilja eller kunna sova med barn i sängen. Men när barnet föddes så var det ju inte alls som jag hade trott, och det kände bara helt fel att lägga henne i den där sängen. Och om jag lade henne där sov hon ju inte många minuter till och så fick jag börja om från början igen. Jag tror att det funkar för vissa barn att sova ensamma från första dagen, men att de flesta inte sover särskilt bra då. För om du tänker efter så är barnet faktiskt inget blankt ark som föds helt fri från erfarenheter - den är ju redan van vid att vara nära dygnet runt sedan tiden inne i magen.
 

i andra rum

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Sex kan man ha i andra rum än i sovrummet. Jag har förövrigt inga problem med att ha sex i sägen även om jag har sovade barn där. Vi har en stor säng och barnen är väldigt små.
 

Som de andra sagt

Skrivet av  Vickan m EJ
Man kan vara i andra rum. Dessutom kan jag intyga att man kan bli störd av barnet även om det sover i egen säng. Det finns så mycket annat som stör sexlivet den första tiden med barnet. Trötthet tex, så samsovning är väl det minsta problemet.
 

Artiklar från Familjeliv