Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Insomnings problem :-(

Skrivet av Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Suck, har något ett mirakelknep för en 2-åring som inte kommer till ro? Brännvin på trasa? ;-)

Efter att vi varit sjuka nästan hela december och julafton och nyårsafton stört dygnsrytmen så får vi ingen ordning på kvällarna igen. Hon är trött men kämpar emot sömnen. Hon behöver mer hjälp att varva ner och slappna av, men på kvällarna har ju bebisen en vakenperiod och kan störa Juni.

Jag skulle behöva klona mig! Och min sambo går upp redan vid 5, och om inte Juni somnar i vettig tid så blir jag sittande ensam med båda barnen och då stör de bara varandra. Har försökt allt men det blir bara pannkaka just nu. Efter ett tag blir hon övertrött och ännu mer svårsövd, sen tillslut så somnar hon utmattad på tok försent!

Jag har lånat NCSS men inte läst den ännu. Måste väl göra det om det ska fortsätta så här. När jag fick boken så sov hon så bra så då kändes det inte så viktigt att läsa den. Sen kom ju alla sjukdomar och julen emellan, och nu kan Juni inte somna. Man blir ju både irriterad och ledsen på en gång. Känner mig lite misslyckad och dålig som inte kan hjälpa henne att komma tillro.

Vi har testat allt sova i sängen, i soffan, med napp, framför tvn, läsa, spela godnatt spel, somna ensam, åka vagn, amma vilket hon inte gör på kvällen egentligen. Det slutar nog nästan alltid med att hon somnar bredvid mig och Tindra i soffan med nappen, antingen lägger hon sig själv, eller så lutar hon sig mot mig halvsittande. Ibland somnar hon ensam och ibland tillsamans i sängen. Men om hon skulle göra det flera timmar tidigare så skulle det vara mycket bättre!

Det har fungerat jättebra tidigare, även om hon alltid haft perioder då och då när hon gärna vänder på dygnet. Men de perioderna var både mycket lättare att hantera och lättare att komma tillrätta med när vi bara hade ett barn. Nu måste jag ju ta hand om Tindra plus att Tindra stör Juni när hon är så lättstörd just nu. När hon väl somnar så sover hon hela natten, så det är inget problem. Det är att vågas släppa taget och somna in på kvällen som är problemet.

Kanske jag ska prova att gå ut med Tindra och se om det går bättre om bara hon och pappa är hemma?

Hon ska just börja gå längre dagar på dagis också, och sova middag där. Det var ju knas redan innan, så jag förstod att hon skulle vara trött, men igår sov hon 2 timmar nästan! Sen gick det åt helvete på kvällen. Jag hoppades att det skulle bli bättre när hon kom tillbaka till dagis efter jullovet, men hittills har det bara blivit ännu värre. Är lite orolig för att det inte kommer att funka alls med de nya tiderna och sömnen. Men om hon ska gå 9-15 så behöver hon nog vila.
Svar på tråden: Insomnings problem :-(

jag skulle

Skrivet av  sover gott
köra 5mm. Då kommer ni (troligen ) ha problemet ur världen inom 4-5 dagar.... Och ni alla kommer få god sömn och må bra.
Låna iaf hem häftet från BVC och läs, då förstår man att barnen inte mår så dåligt av det som folk verkar vilja få det till....
 

Men hur då?

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Alltså, bortsett från att jag är kritisk till metoden som sådan och inte skulle välja den till min baby - men hur skulle det gå till med mitt stora barn? Hon är ju över 2 år, ska jag låsa dörren till sovrummet eller? Binda fast henne i sängen?

Det är ju inte en baby som har svårt att somna nu utan ett stort barn som går, springer, klättrar högst upp i klätterställningen, pratar, sjunger alla luciasångerna, kan spela memory, kan öppna barnspärrar och stänga dem efter sig, bytrer sina egna byxblöjor, kan ta ut mat ur frysen och värma i mikron (nåja, inte på rätt värme eller rätt tid, men själva transaktionen försöker hon sig på), sköter videon själv osv.

Om hon inte vill ligga kvar och sova, så inte en chans att hon ligger kvar i sin säng (90X200) i 5 minuter!
 

Ni är nu

Skrivet av  Tokaungen
inne i en period av omställning och vad jag har förstått så är ju Juni en envis liten tjej med stark vilja så det är nog inte så konstigt att hon protesterar lite.

Det jag skulle göra är att ha väldigt tydliga rutiner ett tag, inte på minuten eller så, men så att hon hinner finna sig tillrätta i i den nya vardagen igen.

Bestäm en nattningsrutin som kan funka för hela familjen, även Tindra och Johan. Vår börjar oftast med middag, sen bad, därefter litet lugn lek osv.

Juni kanske också kan bli hjälpt av att veta vad som ska hända sen. Tänker att ni ligger steget före hela tiden och berättar vad som ska hända sen.

Ett tips från NCSS är att göra en nattningsplansch där alla stegen finns med. Ni kan göra bilder på mat, sen bad osv, så att Juni hänger med på vad som ska hända sen.

Men var tydliga med hur hennes kvällar ska se ut det tror jag kan vara viktigt. Inte att ni försöker pressa in henne i en mall utan snarare att hon behöver veta vad som ska hända, lite förutsägbarhet helt enkelt.

Läs också NCSS, den är faktiskt toppen:-)
 

www.annawahlgren.com

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
Läs på om sömnproblem för större barn och fråga och läs på forumet! Vi fick rätt på Ottos sömn när han var 1,5 med hjälp av hennes råd och "regler" i kombination med att han flyttade till eget rum och att han hade kvar sin spjälsäng. Ni kan ju prova det som nummer ett: att återinföra spjälisen för henne. Även om hon är "stor" på många andra sätt så är hon fortf liten i andra bemärkelser och känner sig förmodligen tryggast i en spjälsäng som är lite mer ombonad och inte så gigantisk.

Spjälsäng och ett fast schema för mat och sova är nummer ett. Hon behöver sova ca 13 timmar per dygn. Otto 2 år sover t.ex. ca 19.30-7 och middagsluren ca 13-14.30. Men ni har kanske andra tider som passar er bättre. Huvudsaken är att det är samma tider och samma rutiner dag efter dag.

Det GÅR att få rätt på en 2-årings sömn, men läs mer i Barnaboken och/eller på hemsidan! Det kräver mer engagemang än 5 mm, men så är det också mycket bättre! Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv