Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kostnad för en häst?

Skrivet av Johannas mamma
Är det någon som kan säga på ett ungefär hur mycket en häst (D-ponny) kostar att äga? Vi har eget stall (står tomt nu, men kan lätt snyggas till och användas) och egna hagar, men inte tillgång till egen mat. Så, hur mycket kostar mat, försäkring, hovslagare etc i månaden?
Dottern (13 år) har ridit sen hon var 4 år, och hennes högsta dröm har i många år varit att få en egen häst. Nu funderar vi på att rusta upp stallet och försöka hyra ut ett par boxar för att finansiera det hela, men eftersom jag inte har någon aning om vad en häst kostar att äga tänkte jag kolla det först :-)
Hur mycket kan man ta i stallhyra? Vi tänkte oss att stallhyran ska inkludera in- och utsläpp morgon och kväll, och ev mockning och annat ett par ggr i veckan kanske. Dottern ska nämligen få sköta den biten och jobba lite, om hon nu får en egen häst. Det är väl inte för mycket begärt? Självklart hjälper vi henne också, det är ju inte meningen att hon ska gå på knäna, men jag vill ändå att hon ska få kämpa lite och inte bara få allt serverat.
Tack på förhand!
Svar på tråden: Kostnad för en häst?

De siffror jag

Skrivet av  Signe
har hört från "häst-människor" ligger på, mellan tummen och pekfingret, 30 000:-/år om man äger hästen själv och har den installad.
När vi satt och snackade om det med kunnigt folk på ridskolan, tog hon upp att det många inte tänker på är att maten kräver jättemycket utrymme. Kommer inte ihåg nu vad en häst åt i hö i kubik men det är otroliga mängder på ett år.
 

Det beror på

Skrivet av  Erika
Stallhyran beror helt på läget, var i landet ni bor och hur nära stad, hur nära till kommunikation, om ni har nära till ridbana eller ridhus mm. En stallplats i Stockholm kan kosta 5-6000:- i kallhyra men i andra delar av landet kan det bli betydligt billigare. Kolla vad andra stall i erat område tar i stallhyra och vad som ingår då. Jag gissar på att ni kan försöka få igen upprustningskostnaderna, men inte at tdet kan finansiera något mer. Runt en tusenlapp i månaden för mat, hö och havre mm får ni nog räkna med. Sedan kostar strö också; spån, torv eller halm. Gödslet behöver en plats, anlägg en cementplatta eller använd en container och prata med någon bonde om han kan använda gödslet, annars får ni troligen betala för att bli av med det också. Hovslagare beror också på vart i landet ni bor. Mellan 300-3000 per gång är vanligt och hästen ska skos var 6:e vecka. Se till att det är en hovslagare som är utbildad, och skor ridhästar, inte travhästar.
Att ha en häst är mycket jobb, så räkna inte med att en 13-åring kan hjälpa till med annat än den egna hästen på vardagarna då hon har skolan också. Fråga gärna om det är något mer! Lycka Till!
 

Kostnader..

Skrivet av  Jess och Olivia
Att köpa häst är den billigaste kostnaden. En bra D-ponny kostar någonstans mellan 40 - 90 tusen eller mer. Är det er dotters första häst rekomenderar jag att lägga mer på en något äldre ca 10-12 år, välutbildad häst. Då har hon chansen att utvecklas och hästen behöver inte lika mycket stöd som en unghäst som måste ridas till osv.

Månadskostnader är generellt:
Foder:
Hö ca 10 kg/dag a 2-2,50 kr/kg
Kraft ca 3 kg/dag a ca 3kr/kg plus betfor
Vitaminer + saltsten...

Hovslagare; ca 1000 kr var 6-8 vecka, jag kan inte nog trycka på hur viktigt det är med en BRA hovslagare som är utbildad...även om denne kanske är 300 kr dyrare. I längden får du inga veterinärkostnader pga hovslageriet om du har en som kan.... Detta är svår men kolla in Svenska hovslagareförbundet. Inga hovar ingen häst...

Tränare ca 200 kr/ gång räkna med minst 1 träning per vecka om er dotter skall utvecklas..Med ung/ej utbildad häst räkna med tränare ca 3 gånger per vecka.

Försäkring 500-1000kr per månad.

Utrustningen kostar ca 10-15 tusen eller mer, beroende på kvalitet även här är det bättre att lägga lite mer på kvalitet och framför allt ta hjälp av folk som vet hur utrustningen skall sitta, en dålig rygg beror ofta på felanpassad utrustning och det är betydligt billigare och enklare att köpa en ny sadel än häst.

Övriga kostnader:
Licenser, vaccinationer, friskvård (massage, tandläkare etc)

Detta är ungefärliga kostnader om hästen är frisk och ni har eget stall och mark, men räkna med att det tillkommer transport och tävlingsavgifter... och tyvär veterinära avgifter om den blir sjuk, och där kan jag inte ge prisuppgift för det är så olika.

Hoppas detta ger dig en bild av vad det kostar, det är dyrt men det är oxå väldigt skoj med egen häst och man har chansen att utvecklas enormt jämfört med ridskola.

Jag svarar gärna på mer frågor om du har några.
 

En normal D-ponny...

Skrivet av  Elisabet
behöver inte såå mkt mat riktigt, om den inte tävlar fälttävlan på elitnivå, el kapplöpning! Så där mkt får inte mitt halvblod, 600 kg häst. Då blir den antingen stollig eller smällfet! Eller både ock...

Räkna med ung 1,2 kg grovfoder (hö el halm) per 100 kg levande häst och så lite till för motionen. Som regel räcker det med nåt kilo havre el Krafft inkl betfor. Öka hellre grovfodergivan, det är bättre för hästens mage. Men det är viktigt m bra hö!

I övrigt tycker jag du fått bra råd om kostnader, det beror mest på var du bor faktiskt. Och som Jess säger, kom ihåg att du inte "slipper" ridlärarkostnaden för att barnet har egen häst, snarare tvärtom. Det ger mkt mer för dottern om hon får träna ordentligt. Dels får hon kunskap o dels brukar dom ha kul ihop, tjejerna som tränar tillsammans. Jätteviktigt! Jag betalar drygt 300 kr i veckan för tränare + resan dit o ridhushyran.

Hälsn
 

Ok lite...

Skrivet av  Jess och Olivia
Mycket mat kanske men ju mer ädelt blod det finns i hästen desto mer mat kan man räkna med... Numera är ju många ridponnyer små stora hästar och kräver mer mat än en t ex New Forest (kanon ponny). Men helt klart tänker jag mig en tävlingsponny i full kondition och inte en skogsmulle :-D...
 

Eftersom...

Skrivet av  Elisabet
...jag utgick från att det inte skulle bli nåt tävlingsekipage på ett tag, vågade jag korrigera lite där;-) Det är så lätt hänt att man svarar utifrån sin egen erfarenhet, ofta tävlingsfolk, och inte tänker på "nybörjarryttaren" som inte behöver explosiva krutdurkar till kusar. Hoppas du inte misstyckte?
 

Helt rätt..

Skrivet av  Jess och Olivia
Man utgår från sin egen situation...Jag tog inte illa upp och jag håller verkligen med om krutdurkar till ponnyer...
 

Jag har häst

Skrivet av  Jost
hemmavid. Så här kostar det för mej.
Foder: 2kr/kg min islänning får 5kg per dygn.
VitaBlock, istället för kraftfoder, ca 50kr/mån
Skor varje 8:e vecka (ibland tätare) 750kr
Sprutor ca 1000kr/år
Havre: en skopa om dagen = några kronor
Strö: Torv går åt ca halv bal i veckan om du har byggt upp bädd. Jag betalar 50kr balen men den kan kosta upp till 90kr.
Reparation och nyinköp av utrustning och förbrukningsvaror är ej med tex. borstar, brodd,sprayer reflexer,stigläder, ridkläder, mm
Tänk dig noga för innan ni hyr ut boxar. Det kan bli väldigt jobbigt med folk springandes stup i kvarten för att fråga eller klaga....Gör klart reglerna noga skriftligen om ni hyr ut.
Och jag tror jobbet med egna hästen är nog för en 13-åring med skollexor.
Jag skulle rekommendera att köpa en islänning eftersom din dotter inte växer ur en sån häst, så kan ju kanske ni andra i familjen få lust till en tur..
Lycka nu till och berätta hur det går!
 

pst...!!!

Skrivet av  Jost
Kolla in på www.bukefalos.com så ser du priser mm på din ort.
 

Artiklar från Familjeliv