Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Generellt

Skrivet av Mia A
kan man inte säga det. Det finns massor med olika teorier och ännu fler lösningar. Lika många som det finns barn skulle jag tro.

Jag personligen tror inte ett dugg på att barn inte kan lämna sina föräldrar förrän dom är 3-3,5. Det är struntprat tycker jag! Har man bundit sina barn så tätt vid sig att dom inte kan vara borta från en i några timmar utan att glömma bort en, så är det inte sunt anser jag.

Min äldste son var nog bara 5 månader när han sov hos mormor och morfar första gången och efter det sov han där 1 natt i månaden ungefär. Han sov så otroligt dåligt att det var en nödvändighet för oss att få avlastning någon natt då och då för att överleva... Det har _aldrig_ varit några problem att lämna honom där. Även vår yngste son sover utan problem över hos mormor och morfar och han är 15 månader nu.

När äldste sonen var dryga 2 så åkte jag och min man på weekendresa till London i 3 nätter och när han var drygt 2,5 åkte vi bort en vecka - inga som helst problem.

Jag kan för övrigt inte se varför det är ett sånt stort problem att lämna just över natten - då sover ju barnen mesta tiden. Det skulle väl i så fall vara svårare att lämna under en dag, men dagis går väl de flesta barn på...eller?

För att kunna råda i din situation behöver man mer information tycker jag. Är det du som skall vara barnvakten? Känner barnet barnvakten väl? Har barnet sovit borta förut? etc etc

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv