Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får jag fråga då..

Skrivet av gabbiz med Alvin
Min sambo kommer hem imorgon kväll, då har han varit borta onsdag till söndag, dygnet runt. Ska vi förvänta oss då att vår son kommer att ha glömt bort vem pappa är, inte vilja vara hos pappa eller kanske klänga järnet på pappa i ett dygn? När han pratar (=lyssnar) med honom i telefon skiner han upp och skrattar högt, vilket han inte gör när han pratar (=lyssnar) med t.ex. mormor.

Jag tror alltså att vår son kommer att minnas vem pappa är och bli glad när han kommer hem. Nu har jag visserligen varit själv hemma med honom hela tiden, och han har ju inte haft barnvakt.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att hålla kvar föräldrarnas bild. Innebär det att barnet "tror" (kan ett så litet barn tänka så abstrakt?) att föräldrarna har övergett det och aldrig tänker komma tillbaka? Jag förstår att det är en viss skillnad när den ena föräldern är hemma och den andra borta, mot när båda föräldrarna är borta.

Säg att barnet känner sig övergivet då. Kommer det att påverka barnets personlighet eller känsloliv så att det blir otryggt? Jag är bara intresserad av att veta hur du menar.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv