Annons:
  Sök arkiverade trådar

Vad betyder ordet Hora?

Mary Lou
1. En som säljer sex (sköka, prostituerad)?
2. En som lever ett lösaktigt liv? Manlig motsvarighet är då horbocken, men ingen kille skälls för horbock = den eviga gamla dubbelmoralen
3. En som är otrogen? Men den angår ju endast de bägge inblandade.
4. En som har sex utan att vara gift? Endast religiösa fundamentalister anser väl detta orsak att anse någon för hora.

Om man säger att allt detta är ok, så finns det inget negativt att kallas hora. Då skulle man kunna se det som lika meningslöst som ”häxa” (för det finns ju inga häxor). Inte mer nedsättande än ”dumma dej”.

Men nu tycker jag och många andra att det inte alls är ok med 1 och 2 (ohälsosam livsstil) och nr 3 ogillas också av många. Alltså kan man inte avväpna ordet med att säga att horor inte finns (beteendet finns ju). Avsikten är att såra och man blir sårad. ”Den som sa det, han va det”, känns inte som tillräckligt dräpande svar längre.

Vad skulle en vuxen kvinna göra som blev kallad hora av sina arbetskamrater? Vore det inte brottsligt, förolämpning resp förtal? Är det inte acceptablet för vuxna, är det inte acceptabelt för tonåringar heller. Om min dotter använde sina kunskaper i karate mot en sån kille skulle jag tycka det var rätt åt honom.

Frågan är varför killar kallar tjejer för horor. Det är förstås en fråga om makt, att låta tjejerna veta sin plats. Och när tjejer kallar andra horor (och inte som tillgivet smeknamn i stil med ”din lilla gris”) är det förstås inställsamhet inför de mäktiga.

Och ingen tjej skälldes för "hora" när jag gick i skolan. Själva ordet har smak av medeltid och skamstock.
Vad menar du    Ella
På A gissar jag...    krumeluren, fortfarande lite ironisk
Promiskuös = lösaktig    Mary Lou
Men...    Christer Enfors
Självklart    krumeluren
Mary Lou    Ella
Liten redaktionell kommentar    Ella
Men...    Annika60
Klart män är lösaktiga också    Mary Lou
Nu var det ju inte...    Annika60
Jag tycker    Sheila
Problemet är inte    Ella