Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilken bra enkät!

Skrivet av Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...jag har faktiskt längtat efter en amningsenkät men varit för slö för att göra en själv! Intressant! Här är mina svar:

* hur gammal är din bebis?
Svar: sju månader

* ammar du fortfarande?
Svar: ja

* om du gör det, hur många gånger på dagen o på natten?
Svar: tjaa... någonstans mellan 6-10 ggr per dygn kanske? Varav ca två ggr mellan 22 och 06.

* om du gör det, hur många övriga mål får din bebis?
Svar: 3-4 (frukostgröt, lunchpuré, fruktmellanmål och kvällsgröt). Det är inte alla dagar han äter alla de målen, rätt ofta vägrar han något mål.

* om inte när slutade du?
- har inte slutat

* om du gör det när vill du sluta ungefär?
Svar: oj vad kluvet! Ibland känner jag att jag inte vill amma en sekund till... men oftast känns det bra att amma och att jag gärna ammar i några månader till.

* om du gör det när tror du bebben vill sluta, verkar h*n ointresserad etc?
Svar: Hmm, det verkar ju väldigt olika. Vissa barn visar säkert att de har fått nog medan andra faktiskt gärna skulle ammas till skolstarten om de fick välja. Nu verkar Kalle verkligen_älska_bröstmjölk så jag misstänker att han kanske inte kommer att sluta frivilligt.

* är/var det mycket känslor inblandade vad gäller amningen för dig?
Svar: När det funkar så är det väldigt mysigt att amma (även om jag tycker att det är rätt jobbigt att man blir så seg i huvudet av det) men när det inte funkar så är det ju ett helvete, rent ut sagt. Eftersom jag inte har fått mjölken att räcka till något av mina barn så har det känts väldigt, väldigt jobbigt periodvis.

* vad har varit det värsta vad gäller amningen?
Svar: att mjölken inte har räckt till! Det är hemskt att se sin unge skrika förtvivlat av hunger och inte gå upp i vikt som han ska, fast man försöker göra allt för att det ska bli mera mjölk. Det har varit jättejobbigt under båda mina amningar. Men nu har jag insett att jag faktiskt hör till de få som inte verkar kunna producera tillräckligt med mjölk, fast jag gör "allt" rätt. (mina barn har kräkts väldig mycket vilket antagligen är en viktig orsak).

* vad har varit det bästa vad gäller amningen?
Svar: Det är mysigt! Och dessutomså är det ju så oerhört mycket enklare och mer praktiskt än flaskmatning.

* om du får fler barn, skulle du vilja göra något annorlunda vad gäller amning o måltiderna?
Svar: nästa gång tänker jag inte vänta i flera månader innan jag börjar med tillägg om bebisen är väldigt ledsen och ökar dåligt i vikt. Har dåligt samvete för att mina killar har fått vara hungriga så mycket bara för att jag trodde på att "alla har mjölk så det räcker"!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv