Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svarar själv

Skrivet av Marie m. G-02 och J-03
* Anser du att ni har ett jämställt förhållande? Vad innebär det för er: delat ansvar, dela allt lika, göra det man är bäst på?
Ja, det tycker jag. Vi har delat ansvar och en kontinuerlig dialog om vem som gör vad. Däremot har det varierat mycket senaste åren vem som gjort mest hemma, beroende på vem som varit föräldraledig och hur vi mått.

* Tycker du att det är viktigt?
Ja, det tycker jag. Framför allt ska ingen behöva känna sig utnyttjad av den andra.

* Hur delar ni föräldraledigheten? Varför då?
Första barnet var jag hemma 12 månader, min man 5 månader. Andra barnet var jag hemma 12 månader heltid + deltid 2 månader, min man 2 månader deltid + inskolning.
Varför: min man vantrivs hemma, så är det och det är jobbigt för alla. Ekonomin är också ett argument, om än inte det viktigaste. Ändå tycker vi att det är viktigt för både honom och barnen att han är hemma en del av föräldraledigheten även om vi minskade den delen nu med J.

* När ert barn börjar på dagis, kommer någon av er jobba deltid? Vem kommer VABa?

Vi jobbar båda deltid, min man ca 60%, jag 80-90%. Min man kommer VABa i första hand nu under våren, eftersom jag ska bli klar med min avhandling.

* Har ni blivit mindre jämställda sedan ni fick barn?
Ja, det kan man nog säga. Jag har definitivt tagit huvudansvaret för barnen när de varit små. Den som är föräldraledig har även lagat mat mest och eftersom jag varit hemma mest så har jag gjort det mer. Men vårt mål har varit att dela ansvaret för barnen lika efter föräldraledigheten, vi får se hur vi lyckas.

* Tror du att delad föräldraledighet ger ett mer jämställt förhållande? Måste man dela lika för att få den effekten?
Som ni kanske förstår av mitt svar så tror jag inte att man måste dela 50/50. Jag tror att det är lättare om den som är hemma minst har eget ansvar för barnen åtminstone 1 månad total tid, för att man ska få en bra start inför resten av småbarnstiden. Och att både känner ansvar för och känner att de klarar att ta hand om barnen själva är naturligtvis viktigt för ett jämställt förhållande.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv