Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mina svar!

Skrivet av Annika m Melvin
* Anser du att ni har ett jämställt förhållande? Vad innebär det för er: delat ansvar, dela allt lika, göra det man är bäst på?
Hyfsat i teorin i alla fall. Lite sämre i praktiken ibland. Vi delar på en hel del, men vi gör också sådant vi är bäst på. Tyvärr blir det lite väl många "manliga" grejer som mannen gör och mer "kvinnliga" som jag gör. Det gillar jag inte riktigt, men vi jobbar på det :-).

* Tycker du att det är viktigt?
Oerhört viktigt!!!!!

* Hur delar ni föräldraledigheten? Varför då?
Jag var hemma 7,5 månader, min man har varit hemma nästan 7 månader nu. Han ska nog vara hemma ett tag till. Om han får jobb (håll tummarna) så är jag mammaledig lite till innan Melvin börjar dagis i augusti. Vi vill dela ungefär lika! Jag tycker det är oerhört viktigt att båda får vara hemma en längre period. Både för de vuxna och för barnet.

* När ert barn börjar på dagis, kommer någon av er jobba deltid? Vem kommer VABa?
Båda vill jobba deltid. Men vi får se... beror på vår situation just då. Båda kommer VABa...

* Har ni blivit mindre jämställda sedan ni fick barn?
Nej, nästan mer.

* Tror du att delad föräldraledighet ger ett mer jämställt förhållande? Måste man dela lika för att få den effekten?
Kanske. Jag vet faktiskt inte. Men för oss har det varit oerhört viktigt och lärorikt att få insyn i hur den andre har haft det (vi har hittills varit hemma/jobbat lika mycket). Hade vi inte gjort det hade vi gått och retat oss på saker hela tiden. Nu vet vi hur det är att jobba, hur det är att vara hemma. Och Melvin har fått en superbra relation till oss båda. Underbart!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv