Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

TV?

Skrivet av Lena_O f10+f11
Det verkar som att det inte är TVn som är problemet. Att hon får egen TV-tid på kvällen låter mer som att hon styr där hemma.

Att ha TV och video på rummet låter som att föräldrarna gör det enkelt för sig... Troligen har dom bara ett barn kanske...

När mina döttrar var i den åldern, så satt vi med dom framför TVn. Vi ville ha lite koll på vad som visades. Dels för att man ska förklara vad som händer, dels för att få inblick i vad som visas idag.

Så vill jag se på nyheterna mitt i barnprogrammen, så byter jag bara kanal. Mina döttrar knorrar lite, men accepterar mitt val.

Annars så tittar vi på TV varje morgon till frukost. Det är istället för radio.

Vi har inte TV i sovrum, för det är inte bra i längden. Man ska separera TV-tittandet med sömnen. Det finns en massa undersökningar som visar på att man får sömnstörningar av att ha tillgång till TV i sovrummet.

TV och videoapparater avger också elektrisk strålning, som inte är så bra. Ofta ställer man in den gamla TVn till barnen också. Det finns även en brandrisk med gamla TV-apparater. Så bra är det inte. Fråga en brandman...

Själv hade jag bara en svartvit kanal på TV som barn. Barnprogram var det bara någon gång i veckan, "Familjen Flinta" är det jag kommer ihåg. Annars hade vi radion på.

Min pappa fick inte lyssna på radio som barn hur som helst... så han gjorde det i smyg med örat mot högtalaren, när han lyssnade på deckare mm.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv