Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

FAKTA om skolan i USA!

Skrivet av T & H
Tack för det Peter! Man drar ju på smilbanden när man läser hur den amerikanska skolan framställs i vissa inlägg här. Jag har själv inte gått i skola i USA (dock har min mor bott där) men jag har däremot studerat det amerikanska utbildningsväsendet. Jag vill gärna dela med mig lite av den kursbok i "American Social Studies" som används på de flesta svenska och många europeiska högskolor och universitet. Den är skriven av Donld S MacQueen som för övrigt är infödd amerikan.
Fakta om amerikanka skolan:
Hur bra skola dina barn hamnar i beror på vart du bor -New Yersey och New York spenderar ungefär tre gånger så mycket pengar på skolan (per elev) än Missisippi och Utah.
Lärarlönerna i rika stater som Conetticut, New Yersey och New York är dubbelt så höga som lönerna i fattigare stater som Missisippi och South Dakota. Gissa vart de duktiga och engagerade lärarna tar vägen!
Mer diciplin har de säkert! Fysisk bestraffning av eleverna (=stryk) är tillåtet i ungefär hälften av staterna.
Fast risken är väl att man som lärare blir skjuten om man spöar eleverna - the American Medical Association uppskattar att i genomsnitt 135 000 elever bär vapen i skolan varje dag. Då är endast skjutvapen, (alltså inte knivar) inräknat!
Men konstigt nog leder den "fantastiska" skolan inte till några vidare resultat. Här kommer några käcka fakta från olika amerikanska undersökningar:
Endast 45% av vuxna amerikaner visste att det tar ett år för jorden att snurra runt solen. Ungefär lika många känner till/accepterar tanken på att människan härstammar från tidigare arter.
Genomsnittseleven i Japan (åk. 12) är bättre på matte än de duktigaste 5 procenten amerikaner i motsvarande klass.
En av fem amerikaner kunde inte namnge ett enda land i Europa(!!!) Hälften kunde inte peka ut New York State på en bland karta.
Tror ni fortfarande att den amerikanska skolan är bättre än den svenska kan ni fråga vilken utbytesstudent som helst. Två av mina närmaste vänner har gått på amerikansk High Scool ett år och de tyckte att undervisningen var ett skämt! Eller som Donald S MacQueen uttrycker det: "Foreign students who have spent a year at an american high school often report that the demands of students are lower there than in the European gymnasium, for example. Some of the best High scholls are roughly comparable to their foreign counterparts, but the average school presents little chalange to gifted students. "
Låt mig avsluta med ett litet citat från The president of the American Association for the Advancement of Science:
"If an unfriendly foreign power had attempted to impose upon America the mediocre educational performance that exists today, we might well have viewed it as an act of war"
Tack för Ordet!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv