Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Ihopväxt" tunga

Skrivet av Kicki
Min dotters tunga sitter fast i tungspetsen och ev kommer hon att behöva "klippa" upp detta (HJÄLP!)! Är det någon som har erfarenhet av detta?? Hur gör dom, jag har hört att de inte bedövar först??
Svar på tråden: "Ihopväxt" tunga

Klippa tungband

Skrivet av  Mimto
Min dotter hade väldigt kort tungband, det är väl det du menar!? Vi var och klippte det när hon var dryga året. De sprayade med xylokain-spray (ytlig bedövning). Sedan klippte de. Min dotter rörde inte en min. Jag trodde att det skulle blöda och så efteråt, men det kom inte många droppar.
 

Båda mina barn

Skrivet av  MP
hade korta tungband och har blivit klippta - utan bedövning. Det var inte någon fara alls!

På våra barn förde man in en liten skedliknande spatel i munnen, med en skåra för tungbandet, som man höll upp tungan med och klippte ett litet snitt med en yttepytte-liten sax.

Vi fick förklarat att barnen blir mer uppstressade av att man först skall bedöva för att sedan klippa. Man måste in i munnen två gånger i stället för en!
Själva klippet kan jämföras med att man råkar rispa tandköttet när man borstar tänderna eller äter något hårt som rispar tandköttet.

Det blöder inte mycket, några droppar bara, och om man låter barnet suga på nappen (om det använder sådan) så märks det inte alls.
Man kan ju hålla i minnet att det utsöndras mer saliv om man får en skada i munnen och att de få bloddroppar som kommer späds ut mycket och kan ge intryck av att vara stora mängder!

Lycka till!
 

Självklart bedövar man innan ingrppet. (imt)

Skrivet av  anna
1
 

Tack...

Skrivet av  Kicki
för alla svar! Usch, det är inget jag ser framemot, men jag antar att det behövs eftersom min dotter verkar "lida" av det.
 

Artiklar från Familjeliv