Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Kissproblem" - Hjälp!!!

Skrivet av Liselotte (smått desperat...)
Vi har ett problem med vår 4 årige dotter som vi inte har en aning om hur vi ska "lösa" på bästa sätt. Efter en urinvägsinfektion som nu emellertid är bra har hon fått enorma problem med kissandet. Det är helt tydligt att det blivit "psykiskt" för ibland kan hon helt glömma bort sig(på dagis t e x märker de ingenting av det här...)Hon springer på toaletten oavbrutet ibland, ett par ggr i timmen och det är inte alltid det kommer något. När hon inte kan kissa (antagligen p g a att det inte finns något i blåsan) så blir hon helt hysterisk. Hon säger att hon känner sig jättekissnödig men det kommer ingenting. Jag lider verkligen med henne för det måste ju vara jättejobbigt. Samtidigt förstår jag inte vad det "handlar om" egentligen och framförallt inte vad man ska göra åt det. Nu har det gått så långt att hon vill ha blöja på sig trots att hon varit "torr" på dagen i över ett år (men har fortfarande blöja på natten). Vi har låtit henne ha det ibland men jag vet inte om det är det bästa. Egentligen vill hon ha det på dagis också men det har vi sagt nej till och då accepterar hon det.
Det är inget fysiskt fel - vi har varit hos familjeläkaren som kollat socker och njurfunktionen. Hon har inga bakterier kvar heller. Enligt de kan det bli såhär efter en urinvägsinfektion...
Men hur ska vi göra med blöjorna. Ska hon få ha det när hon vill eller ska man "förbjuda" det helt på dagen? Jag känner mig alldeles villrådig...Jag vill ju inte göra det här värre för henne men samtidigt känns det inte bra att hon ska börja med blöjor igen... Är det någon som varit med om något liknande?
Svar på tråden: "Kissproblem" - Hjälp!!!

svar

Skrivet av  majan41
efter mitt huvud låter det konstigt om ni ska börja med blöjor igen,det är ju ett misslyckande för er dotter,att gå tillbaks till nåt hon slutat med,hon kan ju ha katarr i urinröret som gör att det svider o gör ont,behöver inte alltid vara infektion,jag har själv haft problem med UVI sen jag var 9 år....så stackars liten,försök få henne att slappna av o låta det det rinna,tex i duschen.Få i henne mycket vätska som sköljer blåsan o röret,helst vatten,men allt det där har du nog hört dig till leda på,ge henne mycket C-vitamin,det är inte farligt en kort period,det gör att det blir surt i blåsan o ev.baciller kissas ut,hon kan bli lös i magen av C-vitaminerna.....lycka till
 

Kanske inget svar men ändå

Skrivet av  Cia
Jag skulle undvika blöjor om det går.Visa henne att
du finns till hands hemma.Följ med på toa,hjälp henne
lite extra om du förstår vad jag menar.Hon måste
komma över att det känns jobbigt.Spela med henne
eller något hon gillar så att hon "glömmer" att hon behöver kissa.
 

Exakt samma problem..

Skrivet av  
Vår dotter fyller 3 år i juni och hon fick urinvägsinfektion för några veckor sedan. Sprang på toa hela hela tiden...ibland kom det lite ibland inte...Hon klagade aldrig på att det gjorde ont. Vi var hos läkare och fick pencillin men det verkade inte hjälpa utan hon fortsatte och nu för några dagar sedan så kollade vi urinen igen och då fanns det bakterier fortfarande...fast andra så vi fick ett annat pencillin som vi håller på att ge just nu.

Hon har inte slutat med blöjor helt men nu sen detta började så vill hon mycket oftare ha blöja på sig. Vi har låtit henne ha det...Men det klart det är annorlunda med din dotter som varit utan ett helt år...

Jag försöker ofta att avstyra att hon ska på toa (om hon var för 10 minuter sen) ibland går det en liten stund men oftast ska hon ju gå. Hon växlar mellan blöja och toa hela tiden. Ofta när hon har blöja så ska hon ta av den för att kissa på toan. Skitjobbigt är det. Jag räknade ett dygn till uppåt 30 ggr!

Hoppas verkligen att pencillinet hjälper denna gången men risken är nog stor att hon har kommit in i en ond cirkel...Jag försöker att inte förstora upp det utan följer med henne på toan utan att säga något...hoppas det försvinner av sig självt efter ett tag.

Jag har egentligen inte heller några råd...det är jättesvårt. Men blöjor skulle nog jag också försökt med att hon inte ska ha. (eftersom hon varit utan så länge)
 

Artiklar från Familjeliv