Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"busar"

Skrivet av Lena
Hur får/ska man ta bort "busar" i näsan på ett barn som är 9 veckor? Hon är ej förkyld eller snorig i övrigt. Nån som vet/har erfarenhet av detta?
Svar på tråden: "busar"

Testa att...

Skrivet av  Linda
... försiktigt pilla bort "busarna" med en tops. Annars finns även såna där nässugar man kan köpa.
 

provar...

Skrivet av  Lena
med nässug, men jag tycker det svårt eftersom hon rör hela tiden på huvudet. Ska man hålla fast huvudet hårt? Sen sitter det som jag tror är en "buse" ganska långt in och är vitt. Det sitter som en vägg i näsgången och gör att hon har svårt att andas om andra näsborren är täckt. Kanske kan det vara en polyp?! Nåja, vi ska på första läkarbesöket i morgon så han får väl titta och kanske hjälpa mig och ta ut det.
 

Jag brukar...

Skrivet av  Molla
ta ett helt vanligt litet hårsspänne.. Busarna ska då alltså inte sitta så långt in... *ler*
Det har funkat för oss.
 

Koksaltlösning var lösningen...

Skrivet av  Dupin
(hihi) på det mesta sånt när min son var liten. Oftast tycker ju småisar så illa om att man rör deras näsa, så nässug måste ju vara hemskt för dem kan jag tänka mig. Vi använde vanlig koksaltlösning dels att tvätta runt, och dels droppade vi i näsan - funkar jättebra, det löser upp, och dessutom kan man köpa det i pipetter.Det finns speciella för näsan tror jag, men jag har till mina ögon, så vi använde samma - innehållet är ju samma sak.
 

så gör vi oxå...

Skrivet av  sofiaL
har alltid renessans droppar hemma.
ett tag efter att jag droppat brukar jag försöka få lillan att nysa, då brukar det mesta komma ut!
(brukar funka att killa lite med ett hårstrå)
 

Artiklar från Familjeliv