Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

varning för svullna/röda spädbarnsbröst!!!

Skrivet av Hedvig
Varken Danderyds barnakut, 90 000 eller den första BVC sköterska jag vände mig till visste vad det var när jag telefonledes sökte hjälp för min 1 månad gamla flickas vänstra bröst: dagen före julafton var det stort och rött som en körsbärstomat med en hård svullnad. "Det är vanligt med svullna bröst hos spädbarn, inget att oroa sig för..." Men min andra BVC kontakt blev riktigt alarmerad och skickade oss till Astrid Lindgren, där de skar upp, tömde på var och gav henne en penicillinkur. Nu är hon frisk och glad igen, men då grät hon på natten och var ledsen - annars hade vi nog inte förstått att lita på intuitionen! Inte en enda av mina böcker nämner detta: att spädbarn liksom vuxna kvinnor kan få mjölkstockning och därför också bröstinflammation, som på sikt naturligtvis kan vara jättefarligt!!! Har någon annan varit med om detta? Annars, se upp, nyblivna föräldrar!
Svar på tråden: varning för svullna/röda spädbarnsbröst!!!

Orsak?

Skrivet av  Vill veta
Hej!
Vet du vad som orsakade det?
Jag ska ha en ny liten om några veckor, och när jag nu läst om det som hände din dotter vill jag ta reda på om det är något jag kan undvika eller vara vaksam på.
Funderar på om det hade med amningen och hormon-överföring att göra, på samma sätt som när små flickor kan få mens.
 

går inte att förebygga

Skrivet av  Hedvig
Hej,

enligt läkarna jag träffade går det inte att förhindra; men logiskt sett tycker jag det bör vara samma principer som gäller som för ammande kvinnor - dvs. håll spädbarnets bröst varma om de blir svullna, och var noggrann med hygienen (för att förhindra att bakterier kryper in och infekterar). Huvudsaken är alltså att hålla ögonen på brösten om de svullnar - men det behöver alltså i sig inte vara farligt.

 

Efter många försök att svara...

Skrivet av  vet lite mer nu
OK, tack så mycket för svaret.
Känns bra att veta OM det nu skulle hända.
 

Artiklar från Familjeliv