Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*snabbt svar önskas*

Skrivet av Annika med Robin 30/5 o Michelle-00
Tror dottern på 2 år 8 mån har urinvägsinfektion, väntar på att VC ska ringa tillbaks.
Hon har feber nu på morgonen 37,9, urinen luktar stark och "äckligt".
Men hur kollar de om barn har UVI, om de inte kissar på potta?
Vill inte gå med på blåspunktion, de gjorde de på lillebror en gång och han fick skitont rent ut sagt, kan de testa med stick i blöjan???
Svar på tråden: *snabbt svar önskas*

Troligen....

Skrivet av  D med N & A
...sätter de en påse på henne, eftersom hon fortfarande har blöja. Alltså de tvättar rent i underlivet och sätter på en liten påse med "klister" som hon ska kissa i. Nackdelen är att påsarna kan visa falskt positivt och då gör de blåspunktion för att vara på den säkra sidan. Det fick de göra på Nåvis...=( Hoppas det inte är UVI hon har...
 

Alltså...

Skrivet av  D med N & A
....det kan visa på bakterier i urinen även om det inte finns det, eftersom det är svårt att göra riktigt rent i underlivet.
 

nääää : (

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 o Michelle-00
Så gjorde de ju på Robin med, tog urinpåse, men det fanns bakterier i, så de gjorde ju sen blåspunktion på honom, första gången utan bedövning och han skrek som besatt, men de fick ingen urin.

Andra gången de skulle göra satte jag EMLA plåster på och då gick det ganska smärtfritt.
 

Hade de inte...

Skrivet av  D med N & A
...en sån där UL-apparat så de kollade att det fanns urin i blåsan och var det fanns? Det hade de på HS-barnmedicin, för att bara behöva ett försök.
 

NÄÄÄ!

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 o Michelle-00
det var det minsann ingen som kollade med UL, de sa inte att man kunde göra det, och det vet jag ju egentligen att man kan, men kom inte på det just då, *dumt*
Utan läkaren (som är en idiot jag vägrar träffa mer) sa bara att ca 15 min efter att barn har ätit kissar de, visst! inte min bebis i allafall.
Bra att du sa det, det ska jag kräva om de nu måste göra blåspunktion på storasyster.
 

Men...

Skrivet av  D med N & A
...det är inte säkert att det är UVI förresten, urinet kan vara extra starkt om man har feber, har druckit för lite etc. De kommer ta stick i fingret för att kolla snabbsänkan också, men det förstod du säkert. Som sagt, hoppas det inte är UVI i alla fall...
 

OK, men

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 o Michelle-00
hennes urin har luktat starkt i kanske 2 dar, men jag avvaktade lite, men först idag har hon feber.
ÅH!!! Är så trött på sjuka barn nu, lillebror käkar ju penicillin för sin 2:a öroninflammation nu, och har infektionsastma, och bla bla bla.

Vill ha friska glada barn!
 

Då är vi två...

Skrivet av  D med N & A
...du vet ju hur vår vinter har varit...=(
 

När min kille hade det

Skrivet av  Anette m.Oliver-99&Hugo-02
Min kille har haft det två gånger, och båda gångerna har han fått jättehög feber, ganska snabbt, och varit jättedålig.

Snabbsänkan har varit väldigt hög på honom båda gångerna.
Och vi har fått gå med "kisspåse" som de sen iallafall inte litade riktigt på och gjorde blåspunktion.
Men att göra det utan bedövning lät väl helt bedrövligt, usch.

Men som D säger, det behöver inte vara UVI, urinen luktar ju konstig om de har feber och dricker dåligt.

Snabbsänkan kommer nog att vara lite utslagsgivande!

Lycka till!
 

Tack båda!

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 o Michelle-00
Har pratat med VC nu och vi fick tid 14,45, ska dit innan och hämta urinpåse, de gör inte ens blåspunktion där sa hon, när jag sa att vi inte ville göra det.
Hon sa också att det kan komma andra bakterier i urinen i påsen, men de brukar kunna se skillnad på dem, återkommer med resultat senare idag.
 

Artiklar från Familjeliv