Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Laktosintolerans är inte så svårt att leva med"

Skrivet av saima
Detta är ett citat från ett tidigare inlägg som jag vill passa på att komentera här.
Det är inte de produkter som uppenbart innehåller ngn form av mjölkprodukt som gör det jobbigt att vara laktos-känslig! Om barnet ska få ngn medicin, eller behöver åksjuketabletter, tonårstjejen behöver p-piller, restaurangbesök osv det är då det blir jobbigt
Svar på tråden: "Laktosintolerans är inte så svårt att leva med"

Blandar du inte ihop det med mjölkallergi

Skrivet av  Mamma Erik
Min mamma är laktosintolerant, hon har aldrig upplevt det som jobbigt. Då har hon ändå växt upp under en tid då detta var ovanligt (vi svenskar är unika med att kunna dricka mjölk som vuxna, de flesta i världen kan det inte). Det finns enzym att köpa på apoteket, så att man kan klara en del av laktosen.
I ost och behandlad mjölk (sås, pannkaka etc) finns så gott som inget laktos kvar.
Däremot känner jag kompisar som har barn som är mjölkallergiker, det är däremot svårt att leva med, då mjölproteinet finns nästan i all mat.
Laktos intolerant kan alla bli tillfälligt, tex efter en magsjukdom.
 

Laktosintolerans.

Skrivet av  Sara
Visst är det inte helt lätt att leva med lakosintolerans, precis som det inte är helt lätt att leva med någon annan intolerans heller, men visst har det blivit mycket lättare på senare år. Det finns, som "mamma Erik" skrev, tabletter att köpa receptfritt på apoteket (heter något i stil med "lakras", "laktulos" eller liknande) som helt enkelt innehåller ett enzym som bryter ner laktosen så att man som laktosintolerant kan äta det mesta utan problem. På de flesta restauranger så kan man också beställa laktosfri eller laktosfattig mat (och snabbkedjor som Mc donalds har broschyrer med tydlig info om vilka produkter som innehåller laktos) liksom konditorier etc. kan baka laktosfria produkter m.m. Sedan så finns det en massa produkter som är låglaktoshaltiga som man kan använda när man lagar mat själv.
När det gäller medeciner så är det däremot inte kul, mycket innehåller tyvärr laktos (men innehåller verkligen p-piller laktos?) och det kan man tycka är dåligt från läkemedelsbranchen som inte har andra alternativ.
Men totalt sett så är det idag ganska så lätt att leva med en laktosintolerans på de flesta områdena.

Sara
 

Beror förstås på

Skrivet av  Annika
Hur man definierar jobbigt; min toleranströskel för jobbigt är väl högre än din. Om du nu inte blandar ihop laktosintolerans med mjölkproteinallergi som är något helt annat, mycket allvarligare. Laktosintolerans lever större delen av världens vuxna befolkning med.
Det ena av mina två laktosintoleranta barn medicinerade regelbundet med flera olika mediciner och någon av hennes mediciner innehöll laktos, dock i rätt modest mängd. Man kan ju alltid fråga efter alternativ. Finns det inte och barnet inte tål ens den lilla mängden finns det enzym att köpa som tas innan man ger medicinen. Men framförallt är skillnaden enorm mellan första tiden med den äldsta och några år senare. Bara detta att kunna köpa vanliog välling sedan först Findus sen Semper sänkt laktoshalten. Apotekets låglaktos välling var svindyr. Grillkorv var förr hopplöst att hitta utan mjölk, nu är de flesta mjölkfria, låglaktosmjölk, sojamjölk etc finns i var och varannan butik; slut på spring stan runt osv. Så jag står allt fast vid att laktosintolerans inte är särskilt besvärligt nuförtiden. Mjölkproteinallergi är däremot lika besvärligt som alla andra allergier.
 

Artiklar från Familjeliv