Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"affektionskramp"

Skrivet av Kalle
Min dotter har haft så kallade "affektionskramper" sedan hon var spädbarn. När hon blir tillräkligt arg eller ledsen så går hon i "baklås" och slutar andas. Hon börjar igen efter att hon har svimmat av och kroppen lugnar ner sig. Det hela avtog när hon blev lite äldre, men för två år sedan så hände det plötsligt igen. Hon är nu sex år. I förra veckan så var det dags igen... Hon ramlade och slog sig på knät. Inte så värst hårt men hon säckade ihop och svimmade av. Läpparna blir bå och hon slutar andas i en fem-tio sekunder. Lååååånga sekunder kan jag lova. Finns det någon annan som har liknande erfarenheter?
Svar på tråden: "affektionskramp"

Min lillebror hade såna!

Skrivet av  Marie B
Min lillebror är idag 25 år, men under hans första 4 år, hade han 3 - 4 affektkramper (kallar min mamma det, men jag antar att det är samma sak) i veckan!!

Jag minns dessa kramper som rätt så vardagliga till slut. Mamma eller pappa fick kasta upp honom i luften för att han skulle få tillbaka luften. Alltså, inte högt, men sådär några cm. Detta började när han var 2 månader.

Han är efterbliven, min bror. Läkarna kunde inte säga om detta var resultaten av affektkramperna, då hjärnan inte fick sitt syre, eller om detta är från födseln. Mamma blev i stort sett lovad, för 25 år sedan, att affektkramper inte är skadliga, men jag vet inte vad läkarna säger idag?

Har ni haft kontakt med sjukhus/läkare angående kramperna? Skulle vara intressant att få veta vad de i så fall sa?
 

affektkramp heter det ju...

Skrivet av  Kalle
Jo vi var hos en neurolog för flera år sedan och han hävdade att det inte var nån fara. Man måste ju tydligen ha syrebrist på flera minuter för att hjärnan skall ta skada. Flera gånger i veckan låter ju inte så kul... Som tur är händer det bara väldigt sällan här hos oss... Men det är lika läskigt varje gång. Hur länge satt "kramperna" i hos din bror?
 

4 minuter

Skrivet av  Cissi
kan hjärnan vara helt utan syre innan skador uppkommer.
 

Osäker

Skrivet av  Marie B
men vad jag kommer ihåg så var det absolut inte några längre stunder, 30 - 40 sekunder kanske. Men jag antar att för föräldern känns det som evigheter!?
 

Jag hade sådana när jag var liten!

Skrivet av  Petra och Max 3/8
Jag kommer inte ihåg detta själv - bara att jag alltid har haft lätt att bli väääldigt arg... Jag tror inte att jag tagit någon skada av det (man ska ju aldrig säga aldrig...).
Har idag en 10-månaders son som ärvt sin mors temperament och kan bli vansinnigt arg - dock utan kramp än så länge.
Jag tröstar mej med att jag haft en väldig nytta av mitt temperament även om jag fått jobba en hel del med det. Men det är inte sumt att våga stå på sig och säga sin åsikt.
Så jag tror inte set är någon fara med er dotter. Jag tror i stället att hon har alldeles utmärkta chanser att säga ifrån når hon inte vill något och att uttrycka sin åsikt . vad tror du?
 

Artiklar från Familjeliv