Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lepheton-Desentol

Skrivet av Rose m Anna
Ser att många här med "kruppbarn" får utskrivet en medicin som heter Lepheton-Desentol. Jag var med flickan (pga krupp) till doktorn idag som skrev ut Lepheton, jag undrar vad det är för skillnad på dessa mediciner? ? Jag har sökt på Lepheton-Desentol i Fass men där står det att det inte finns någon medicin med det namnet i Fass.
Svar på tråden: Lepheton-Desentol

Det är en blandning

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Lepheton-Desentol är två olika preparat, som blandas mot krupp, så du måste söka på namnen var för sig för att hitta info i fass. Nästa gång du hämtar ut, be att få dem var för sig, det är billigare!

Lepheton är i första hand mot hostan, Desentol är avsvällande och lugnande.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=050880&DocTypeID=7

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=051976&DocTypeID=7
 

Fast...

Skrivet av  D med N & A
...när jag skulle hämta ut blev de separata INTE billigare eftersom de enligt Apoteket inte går under högkostnadsskyddet!!! Vi är uppe på 75% rabatt nu och då blev blandningen väldigt mycket billigare!
 

Jamen SUCK!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
De ska ju jaga kostnader på apoteket och lämna ut generika och allt vad det är! Då borde väl även de vara angelägna om att ge sina kunder det billigaste alternativet när det är likvärdigt? Ibland fattar man INGENTING!
 

Fast det är inte apoteket

Skrivet av  Lovan
som förhandlar om vilka läkemedel som ska finnas med i högkostnadsskyddet, utan Läkemedelsförmånsnämnden (smidigt ord). Om företaget enligt LFN har för högt pris på sin vara och vägrar förhandla ner det får de inte vara med i högkostnadssystemet. Detta gäller t ex Cocillana-Etyfin.
 

lepheton desentol

Skrivet av  Anki
Hej!
Min kille får alltid lepheton mot hostan. Då han även har allergi får han de gånger han reagerar på något med hosta desentol - det är ett slags antihistamin. Vi har också det för krupp. Fungerar mycket bra!
 

Hm...

Skrivet av  Rose m Anna
Dumt då att doktorn inte skrev ut båda dessa mediciner, hon fick enbart Lephethon. Det står iofs att denna också har en avsvällande effekt men Desentol kanske är effektivare för att förebygga svulladen vid krupp då?
 

Desentol är antihistamin...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... som "alltid" är avsvällande, och dessutom påtagligt lugnande vilket är bra vid krupp som ju blir mycket värre av att man är upprörd.

 

tavegyl

Skrivet av  sus
funkar oxå
 

Lepheton-desentol

Skrivet av  Anna
Det är en blandning på två hostmediciner och den är kanon bra jag har själv tagit av den men jag vet att man inte får
 

Artiklar från Familjeliv