Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om bla. vaccination

Skrivet av molle
När vi vaccinerade våra barn så fick vi en informations blanket och order att om barnen fick feber omedelbart ringa BVC sköterskan. Dom fick feber och vi ringed, då hon noterat att de hade feber frågade hon om allmän tilstånd mm. sedan bad hon oss ringa direkt om barnens feber låg kvar, steg eller om dom blev på verkade på något sätt tex. inte kunde äta eller trötta.
Efter tre dagars feber skulle vi komma tillbaka till henne eller söka upp vår barnläkare och då berätta att dom fått vaccin och vilken sort.
Nu så var dom helt besvärs fria dagen efter och vi kunde ringa och tala om att allt var bra.

Efter som en del av de barnsjukdomar man vaccinerar mot kan ge hjärnhinne inflamation så kan ju även vaccinet ge samma följde sjukdom dock en till två veckor efter vaccineringen och bara om barnet har feber hela tiden.

Om vi inte vaccinerar våra barn så får dom troligen dessa sjukdomar och riskerar att få följd sjukdomar.
Vi kan få epedemier med rödahund, påssjuka, kikhosta med flera som inte bara gör barnen sjuka utan även kan drabba vuxna med mycket besvärligga följder.

Men vad ska man då välja?

Vaccinera sitt barn med risk för hjärhinne inflamation eller annat.

Inte vaccinera och låta barnen få barn sjukdomarna och hoppas att de inte ger några följd sjukdomar. Ta ledigt dom veckor som kravs för att barnet ska bli friskt och inte smitta andra.

Hur ska man välja?
Svar på tråden: En fråga om bla. vaccination

Det är en sak som endast du själv kan bestämma över

Skrivet av  Jillan
Tag reda på så mycket som möjligt. Väg för och nackdelar mot varandra. Kom ihåg att det allra flesta barn klarar vaccinationerna bra. De som inte gör det, är förmodligen de, som inte heller skulle klara sjukdomarna, eftersom det är samma smitta som finns i vaccinationen, fast i mycket mindre dos. Vet att: stelkrampsbakterien finns i jorden, inte ens blomjord är garanterat fri. Difteri förekommer rikligt i t.ex Estland vilket är en plats som resorna ökat till, Kikhosta är allmänt förekommande på dagis och på öppna förskolor. Hemophilus är numera inte lika vanlig, men har relativt stor dödlighet när den dyker upp. Polio förekom i Sverige senast 1977, då i Järna blan ovaccinerade barn. Polio är en välfärdssjukdom, drabbar inte barn i de länder där smittan är allmänt förekommande, eftersom de från början får en liten dos av smittämnet varhje dag och har utvecklat immunitet runt ca 1 års ålder. Vi som normalt inte har sådan smitta, riskerar att få sjukdomen om smittan plötsligt dyker upp och vi inte är vaccinerade. Mässling/påssjuka/röda hund kan alla ge allvarliga biverkningar, men oftast klarar svenska barn dessa sjukdomar bra. Jag sa oftast, inte alltid. Komplikationer kan följa, med allvarliga men som följd. Dessa komplikationer kan, som jag sa tidigare, även komma efter vaccin. Tyvärr haltar statistiken i vårt land, så jag kan inte säga hur vanligt det är med komplikationer i hela landet. Jag vet dock, att jag vaccinerat hundratals barn på min BVC i 14 år, med endast en större biverkan. Det var efter ett kikhostevaccin och barnet fick, mig veterligen inga men efteråt.
 

Man kan vänta med vaccinationen tills

Skrivet av  Maria, snart 2 barn
barnet är lite mer utvecklat i nervsystemet tex vid 3 års ålder. Då är risken för neurologiska skador mindre.
För ett friskt barn är sjukdomarna i sig sällan farliga. Känner du någon som fått skador av barnsjukdomar? Jag gör det inte. Du bestämmer själv. Det är främst av samhällsekonomiska själ man vaccinerar så mycket. Man vill inte ha föräldrar borta från jobbet för länge. Krasst men sant tyvärr.
 

Artiklar från Familjeliv