Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om Mollusker

Skrivet av Angelica
Kan även vuxna få det och hur blir man av med dom
Svar på tråden: En fråga om Mollusker

Jag fick...

Skrivet av  Aero och Theo
...också mollusker. Jag prövade min egen salva som jag använder mot mina eksem som heter "celeston valerat med chinoform". Jag har prövat den på både mig och min son. Och jag fick bort mina helt och hållet, (dom sprack). Och min son har blivit mycket bättre, men dom verkar sitta hårdare på honom. Som sagt, jag har inget vetenskapligt bevis, men den salvan hjälpte i alla fall på mig. Den är svamp- och bakteriedödande i sin verkan tror jag. Så helt orimligt att det verkligen är en salva som hjälper är det inte. Den finns endast att få via recept.
 

Canesten

Skrivet av  Aero
finns receptfritt såg jag nu på reklamen på TV.
 

Min fick jag bort ...

Skrivet av  yvonne
De säger att det är ovanligt att vuxna får mollusker, men jag har haft en iallafall. Min 3åring har också
mollusker i knävecken. Rekommendationen som jag fick av en barnläkare är att stryka på EMLAsalva (bedövande) i ca 1 timme och sedan rycka loss den med en pincett. Det gäller att få bort pricken i mitten. Då jag tyckte att detta lät smärtsamt så provade vi på min mollusk först innan vi testade med 3åringens. Emlan var jättebra, jag kände absolut ingenting när vi drog bort den. Det blev ett litet hål och allt kändes bra. Men sen blev det inte bra ... Det blev rätt infekterat och jag hade ont i flera dagar. Till sist fick jag en salva med antibiotika i och då gav det sig... Så efter denna pärs så låter vi 3åringens mollusker vara! De försvinner efter ett tag sägs det. Hennes har blivit bättre av både zinkpasta och alsolsprit omslag (båda dessa torkar ut). Lycka till! PS. Min mollusk är helt borta nu!
 

Artiklar från Familjeliv